Navigace

Andrea Sedláčková natáčí dokument o slavném fotografovi Antonínu Kratochvílovi

3. 12. 2018
Karel Souček

ČR: Režisérka Andrea Sedláčková začala vČernobylu natáčet celovečerní dokument o významné osobnosti světové fotografie a držiteli čtyř prestižních cen World Press Photo Antonínu Kratochvílovi. Film s názvem Můj otec Antonín Kratochvíl spojuje příběh tří generací fotografů, prostřednictvím syna Michaela budou filmaři sledovat osudy klanu Kratochvílů a především jednoho z nich, otce Antonína.

Základním prvkem vznikajícího snímku je klíčový moment v životě Michaela Kratochvíla, který žil za železnou oponou a do puberty se domníval, že jeho otec Antonín je mrtvý. Pak najednou zjistil, že je nejen živý, ale spíše živel a ještě k tomu mezinárodní celebrita. Pátrání po minulosti rodu Kratochvílů ukazuje, jak neklidné dvacáté století několikrát – a často bizarně – zasáhlo do osudů několika generací.

Antonín Kratochvíl strávil první roky dětství v pracovním táboře ve Vinoři u Prahy, kam byl jeho otec Jaroslav s rodinou v padesátých letech vystěhován. V osmnácti Antonín emigroval z Československa. Svého syna Michaela tak opustil ještě před jeho narozením. Prožil dramatický rok v rakouském uprchlickém táboře, strávil několik měsíců ve švédském kriminále, bojoval v Čadu v barvách Francouzské cizinecké legie, odkud se mu podařilo utéct. V Amsterdamu vystudoval fotografii na prestižní Gerrit Rietveld Academie.

Klid a úspěch na něj čekaly nakonec v Americe. Jenže to ho brzy omrzelo a Antonín se vydal fotografovat válečné konflikty a země prožívající tragické události. Působil mimo jiné ve Rwandě, Bosně, Iráku, Sierra Leone nebo Afghánistánu. Často pro své snímky riskoval život. Po skoro dvaceti letech se vrátil do své rodné vlasti, kde se poprvé setkal se synem Michaelem. Také díky svému otci se Michael stal fotografem.   

„Chci udělat film o hledání identity, což je téma vycházející z Antonínových fotografií. Bude to i film o svobodě, za kterou člověk často zaplatí velkou cenu. A především bude o lásce mezi synem a otcem, kdy Michael do osmnácti let o svém otci Antonínovi nic nevěděl. Zásadní roli sehraje i samotný akt fotografování, který spojuje rovnou tři generace Kratochvílů – dědečka, otce a syna,“ říká režisérka Andrea Sedláčková.

Životní příběh Antonína Kratochvíla, který emigroval koncem 60. let, se jí dotýká osobně. Sama Sedláčková emigrovala koncem 80. let a dodnes žije střídavě v Praze a Paříži. Ve své tvorbě se dlouhodobě zabývá vztahem k historické minulosti a stále ji připadá důležité vyprávět o tom, jak komunismus poznamenal lidské osudy. „Rozumím některým Antonínovým postojům k mateřské zemi. A též Michaelův příběh rezonuje s mým vlastním. Vím, že z vlivu rodičů není jednoduché se vymanit, jejich životy fatálně ovlivňují ten náš,“ dodává Sedláčková, která natočila například celovečerní snímek Fair Play nebo dokument Život podle Václava Havla.

„Michael je kliďas, Antonín rozbouřený oceán. Michael introvert, Antonín showman. Michael se vyjadřuje distingovanou češtinou, Antonín mluví i v sedmdesáti jako klacek z periferie. Ale jinak se Michael otci neuvěřitelně podobá. Příběh vypadá jako z hraného filmu, ale je reálný a o to více působivý,“ doplňuje producent Martin Hůlovec.

Na podporu vzniku celovečerního dokumentu o jednom z nejzásadnějších českých fotografů pořádá Leica Gallery Prague veřejnou aukci fotografií Antonína Kratochvíla, která proběhne v úterý 4. prosince v 19 hodin v prostorách galerie ve Školské 28 v Praze 1. Aukce se osobně zúčastní Antonín i Michael Kratochvílovi. Patnáct nabízených černobílých fotografií, mezi nimiž budou například portrétní fotografie a snímky z cest, je možné si po předchozí domluvě prohlédnout už nyní v galerii. 

Sdílejte
Check icon Error icon