“Pandemie covid-19 se nejméně dotkla autorských filmů, které vznikají v malých týmech. V loňském roce probíhalo natáčení již 6. řady NEZkreslené vědy pro Akademii věd ČR, svůj nový film Zuza v zahradách roztočila na skle Lucie Sunková, v happy end věří s novým Hurikánem Jan Saska a také Daria Kashcheeva elektrizuje očekávání novým zpracováním Elektry,” uvedl producent Martin Vandas.
Premiéry 2021
Nejvíce se zrušení světových festivalů podepsalo na premiéře celovečerního filmu Přes hranici, která byla plánována již v rámci festivalu Cannes 2020. Francouzská režisérka Florence Miailhe se ve svém celovečerním debutu, pro který byl inspirací i skicák její maminky, rozhodla pro velmi ambiciózní techniku olejomalby na sklo, kterou dosud žádný celovečerní film nevznikl. Velkou část animace zajistila česká strana v čele s Lucií Sunkovou. Animátoři pracovali ve studiích v Praze, Toulouse a Drážďanech. Diváci by se měli dočkat uvedení do kin v létě letošního roku a uvede ho společnost Pilot Film. V českých rolích podali vynikající výkony Táňa Medvecká, Richard Krajčo, Zlata Adamovská nebo Zuzany Stivínová a Kajnarová. Koproducentem je Česká televize.
V mezerách mezi dalšími lock downy proklouzly na plátna animovaných festivalů filmy Marty Prokopové Divoké bytosti a Markéty Kubátové Smolíkové Jáma. Marta Prokopová naposledy vyhrála cenu na Brněnské 16, předtím se promítala na festivalech v Uppsale, Baku, Londýně, Varně nebo v Krakově. The Pit (jak zní anglický název Jámy) se bude brzy promítat například v Seattlu, ale předtím už jejímu kouzlu mohli “propadnout” diváci třeba v Portugalsku, Řecku, Slovinsku, Holandsku, Británii, Německu nebo na Taiwanu. Svoji světovou premiéru měl vloni na festivalu Ji.hlava i projekt Chybějící hvězda francouzského režiséra Loica Malo.
Letošní školní rok si žáci a studenti budou zajisté dlouho pamatovat. Výuka se přesunula ze tříd na obrazovky a rodičové i učitelé hledali k ruce nové pomocníky. Na scénu tak přišlo pět kompletních řad popularizačně-vzdělávacího cyklu NEZkreslená věda. Premiéru mají letos i nové díly šesté řady, které vznikají opět ve spolupráci s Akademií věd ČR.
Mimo animovaný svět stojí experimentální hraný film Konec světa, debut v režii filmového znalce Milana Klepikova. Improvizovaná hra jako princip, z kterého vznikají mikropříběhy protagonistů, ale i okolního světa, sebou nese české prvenství v žánru totální improvizace, který dosud nebyl tímto způsobem prozkoumán a zmapován. Producentkou, která se o film obětavě stará, je Antonie Dědečková.
Krátké filmy ve výrobě
Na konci roku 2020 se v německém Halle začal natáčet loutkový film Paolo’s Happiness (německo-švýcarsko-česká koprodukce). Za českou stranu byl na místě kameraman a fotograf Jaroslav Fišer a přivezl hotové loutky od výtvarnice Patricie Ortiz Martinez, která se v současnosti jako výtvarnice podílí i na celovečerním projektu O nepotřebných věcech a lidech. Paolo by měl být hotov na podzim letošního roku, i když současná situace zkomplikovala nejen přípravy, ale aktuálně zasáhla už i do natáčení.
V ateliéru již sedí s olejovými barvami Lucie Sunková, kde animuje svůj druhý magicky okouzlující film Zuza v zahradách na motivy stejnojmenné knížky Jany Šrámkové. Diváci si práci režisérky jistě dobře pamatují díky úspěšnému krátkému snímku Strom, který posbíral několik prestižních cen a v kinech se objevoval i s výstavou z filmů. Fanoušci podpořili i jeho knižní vydání. Dokončení je plánováno na konec letošního roku a snad se pak Zuza dostane i do kin – podobně jako Strom, který se promítal společně s filmem Zloději zelených koní.
Na námět pohádky Arnošta Goldflama vzniká v Polsku pod vedením režisérky Agaty Gorzadek loutková Zapomenutá knížka. Chlapec Toni, který se svým tatínkem Levim obchází kontejnery, loví z nich vyhozené věci, které společně opravují a prodávají do vetešnictví. Při jedné ze svých loveckých výprav najde Toni vyhozené zničené leporelo, které si rozhodne odnést domů a opravit. Knížka mu během oprav ožije pod rukama a skrze svůj příběh mu dovolí vstoupit do jejího příběhu. V tuto chvíli je dotočeno a probíhá obrazová a zvuková postprodukce. Hudbu k filmu skládá Alixandr Yasinski, který v minulosti spolupracoval například s Martinem Smatanou na filmu Pouštět draka. Film by měl být dokončen už letos na jaře.
Marie Urbánková, studentka Ateliéru filmové a televizní grafiky UMPRUM, na sebe nedávno upozornila svým krátkým filmem Betonová džungle. Marie v současné době připravuje nový 7minutový film, který vzniká jako diplomová práce. Krátký animovaný film Máma má vždycky pravdu pojednává o nejvíce rozšířených mýtech, které se dětem říkají. Groteskní absurdní příběhy vychází z nejvíce rozšířených frází, pro které jsou ale v dětském myšlení naprosto možnou realitou. Film je primárně pro dospělého diváka rodiče, který si uvědomí sílu i absurdnost svých výstrah, ale najde si i dětské fanoušky. Krátký film by měl být dokončen v roce 2021.
Jan Saska, který se v minulosti proslavil svým studentským filmem Happy End (premiéra na Quinzaine des Réalisateurs Cannes 2016 a užší výběr na Oscara), pracuje na filmu Hurikán. 10minutový snímek je vytvořen černobílou kreslenou 2D animací bez dialogu. “Projekt má za sebou několikaletý pečlivý vývoj, což ostatně potvrdily i vynikající posudky i celkové reakce Rady Fondu. Honza jde cestou detailně promyšlené, piplavé 2D animace. Scénář má velmi specifický sebeironický humor smíšený s nostalgicko-sentimentálním pohledem na 90. léta, která byla v Česku fenomén,” vysvětluje Martin Vandas. Celý příběh se odehrává v autentickém prostředí pražského Žižkova a Jan Saska o něm mluví jako o “friťákové romanci”. Film vzniká jako mezinárodní koprodukce a za českou stranu ho od začátku vyvíjela Kamila Dohnalová se svou společností Last Films, která je i českým koproducentem. Předpokládaná premiéra je v už roce 2022.
V lidové slovesnosti se inspiroval další koprodukční snímek Křížem krážem Niny a Tomáše Rybárových. Výrazný výtvarný styl kombinuje animaci křížové výšivky s estetikou ranných počítačových her a pracuje s jednoduchým, všeobecně známým lidovým pořekadlem “V nouzi poznáš přítele”. Dokřižovat do kin by měl v závěru roku 2021.
Krátké filmy ve vývoji
Dalším kraťasem, na kterém se v MAUR filmu pracuje, je film O krávě. Před několika dny byl projekt představen na prestižní pitching přehlídce Euro Connection v rámci největšího festivalu krátkých filmů Clermont Ferrand ve Francii. „Vznik tohoto projektu provází nutkavá potřeba vyjádřit civilizační úzkost, která pramení z narůstajících a nevratných globálních problémů. Pokrytectví a pohodlnost lidem často nedovoluje slevit z komfortního životního stylu a svoje postoje změnit,“ vysvětluje svůj záměr Pavla Baštanová. Technika malby, kresby a papírové koláže dotvářené 2D počítačovou animací vytvoří částečně abstraktní prostředí, které podpoří záměr, aby film nebyl příliš moralizující, ale spíš inspirativní ve smyslu hledání harmonie mezi člověkem a přírodou. Prohlédněte si ukázky animací. Producenty jsou Mária Moťovská společně s Martinem Vandasem a snímek by měl být dokončen v roce 2022.
“Fenomenální úspěch Dcery byl opravdu jízda. Daria Kashcheeva oslovila i mnoho těch, kdo si českou animaci spojovali pouze s večerníčky. Díky Dceři absolvovala své bakalářské studium a všichni se ptali na její magisterský film. Máme za sebou zhruba rok – od úvah po první verze scénáře nového projektu Electra. A Poem., velký herecký casting i náročné natáčení působivého teaseru, které bylo zároveň technologickou zkouškou a ověřením si vizuálních možností látky. Po tiché a meditativně ztišené Dceři je tohle divoké, provokativní a surreálné, zároveň ale básnivé, tíživé téma ženství, dospívání i komplikovaných rodinných vztahů s poměrně mrazivou atmosférou,” vysvětluje Martin Vandas. Zajímavostí je, že při hledání hlavní role Electry se Darii v internetové výzvě (mimochodem právě během pandemické krize) sešlo kolem 150 hereckých videí. Producentkou filmu je Zuzana Křivková, která se podílela již na filmu Dcera. Film by měl být dokončen v roce 2023, vývoj podpořil Státní fond kinematografie i pražská FAMU.
Celovečerní filmy ve výrobě a vývoji
Práce pokračují na ambiciózním celovečerním loutkovém filmu O nepotřebných věcech a lidech. Koprodukce čtyř zemí si mezi sebe rozložila i samotnou výrobu a letos se tak dostane na další dvě ze čtyř povídek. V lednu začal animovat své části slovenský režisér Martin Smatana spolu s Ivanou Laučíkovou a slovinský režisér Leon Vidmar. Nově se do týmu vedle České televize přidal francouzský koproducent Vivement Lundi !, který dokončuje finální podobu scénáře a od ledna začíná pracovat na vizuálech k poslední povídce. Na podzim by se tak měla spustit výroba posledních částí. Premiéra filmu je naplánována na rok 2023.
Debut na poli režie čeká na Miroslava Krobota. Celovečerní animovaný snímek Rosentaal je steampunková polární road movie o dobrodružné cestě sirotka Naba. V loňském roce projekt získal podporu Státního fondu kinematografie na výrobu, hotový scénář Marka Epsteina na motivy knihy Miroslava Krobota v tuto chvíli překládá do angličtiny Bianca Bellová. Výtvarníkem filmu je absolvent pražské FAMU Václav Švankmajer. Premiéra je naplánována na rok 2024.
A k výrobě se po mnoha letech přiblížila i Jedenáctka, celovečerní debut Davida Súkupa (Fimfárum do třetice, Králík Fiala a další večerníčky). Na motivy slavné Klapzubovy jedenáctky scénář mnohokrát přepsal Marek Epstein a už z fotbalového tématu je jasné, že půjde o opravdu velkou animovanou podívanou. Od prvních úvah už uplynulo neuvěřitelných 12 let.
Mimo výše zmíněné formáty stojí rozsáhlý animovaný cyklus Animace jedna báseň, mapující v básních českých autorů současnou českou animační scénu. Pro česká kina by mělo vzniknout celkem 52 jednominutových animovaných snímků a zároveň speciální encyklopedie dnešních tvůrců – animátorů. Cyklus bude otvírat režisér David Súkup, který si vybral báseň V Kafemlejnku od Ivana Wernische. Cyklus by měl být dokončen v roce 2023/4.