Již několik desetiletí stroje prosazují svou nadřazenost nad lidmi. Často se ukázalo, že jsou výkonnější, rychlejší a efektivnější. Přesto se myšlenka vědomého systému v lidské představivosti stále vznáší jako katastrofický model, který staví stroje do přímé konkurence s našimi nestabilními a smrtelnými těly a myslí. Více než automatizace se obáváme autonomie – vize, že technologie, která byla vždy nadstavbou člověka, získala svůj vlastní účel a zdědila lidské touhy po nadvládě a kontrole.
Výstava zobrazuje okamžik nejistoty, odcizení při plnění těch nejvšednějších úkolů. Pohled do okamžiku, ve kterém se rozbije dokonalý model a odhalí se smysl, nebo spíše nesmyslnost vlastního jednání. Nejde nutně o vizi budoucnosti, v níž stroje jednají jako lidé, ale spíše o obraz světa, v němž lidé jednají jako zautomatizovaní činitelé. V honbě za dokonalostí v podobě efektivity není místo pro nejistotu, vzájemnou závislost nebo nejednoznačnost. Rozpor mezi myšlením a imitací, funkčností a inteligencí, vynechává lidský faktor z rovnice. Možná jsme v mnoha ohledech přerostli své vlastní vynálezy, ale ještě jsme nepřerostli sami sebe.
Vernisáž výstavy se uskuteční 10. února 2022 v 18:00 ve Slovenském institutu.
EVELYN BENČIČOVÁ (1992, Bratislava)
Evelyn Benčičová je vizuální umělkyně, která se specializuje na fotografii a uměleckou režii.
Ve své tvorbě vychází ze svého vzdělání v oblasti výtvarného umění a studií nových médií na University for Applied Arts ve Vídni. Ve své praxi spojuje akademický výzkum se zájmem o současnou kulturu a vytváří tak jedinečný estetický prostor, v němž se konceptuální setkává s vizuálním.
Její fotografie se vyznačují estetickou sterilitou, podbarvenou poetickým podtónem nadčasové touhy. Pohrává si s divákovým vnímáním a láká ho do tajného labyrintu své imaginace. Její znepokojivě krásný vizuální jazyk a vymytá barevná paleta zasazená do podivně symbolického prostředí umožňují hluboké zkoumání témat, která její obrazy posouvají daleko za hranice toho, co odhalují na první pohled.
V roce 2016 získala Benčičová prestižní ocenění Hasselblad Masters a Broncolor GenNext. Dostala se také do užšího výběru a na ocenění LensCulture, Independent Photographer, Gomma Grant, Life Framer a OFF Festival. Její módní film Asymptote (2016), který vytvořila společně s Adamem Csoka Kellerem, získal cenu za nejlepší nový módní film na Fashion Film Festival Milano 2017 a byl uveden na SHOWstudio Fashion Film Awards, Austrian American Short Film Festival a na A Shaded View on Fashion Diane Pernet.
Evelyniny komerční a umělecké práce se objevily například v časopisech Vogue Portugal, Vogue Czechoslovakia, Vogue Korea, ZEIT Magazine, The Gentlewoman, ELLE, Dazed & Confused, GUP, HANT a Metal Magazine. Její práce byly publikovány v prestižních mezinárodních fotografických knihách a na několika online platformách, jako jsou Juxtapoz, iGNANT, Fubiz media, a účastnila se samostatných i skupinových výstav ve Stockholmu, Londýně, Paříži, Berlíně, Vídni, Miláně, Amsterdamu, Praze a Římě.