<p>CHEB: Červnové zahájení 21. bavorsko-česko-saského pohraničního Festivalu uprostřed Evropy silně poznamenalo letošní 70. výročí nacistického vyhlazení Lidic. Před zahajovacím koncertem festivalu v Chebu tuto tragickou událost připomněl na chebské radnici saský ministr spravedlnosti a evropských záležitostí Jürgen Martens.</p> <p>„Stalo se mezi námi tolik strašného. Pro nás, sousedy na hranici, je to dnes velký závazek rozvíjet a ze všech sil prosazovat porozumění a přátelství,“ prohlásil. Kultura a hudba jsou podle něho pro sblížení národů zatížených neblahou minulostí zvlášť vhodné. „Máme přednost zde, na trojmezí Bavorska, Čech a Saska, být příkladem celé Evropě a Festival uprostřed Evropy takovým praktickým příkladem naděje skutečně je.“<br />
Lidické memento reflektovali i mladí umělci ve vyprodaném chebském gotickém chrámu Zvěstování. Violista Nils Mönkemeyer z Brém zde velmi emotivně přednesl jímavou první cellovou svitu Johanna Sebastiana Bacha a drážďanský chrámový chlapecký sbor Dresdner Kapellknaben zpíval očistné starozákonní žalmy. Multikulturní přehlídka pokračuje podél severozápadní česko-německé hranice do konce července.<br />
Starosta Chebu Pavel Vanoušek představil publiku z obou stran hranice své město jako staleté místo střetávání Čechů a Němců a gotickou baziliku Zvěstování jako někdejší dějiště svatby českého krále Václava II. a německé princezny Jutty Habsburské. „Kultura nám pomáhá pochopit druhé i sebe. To je velmi důležité pro mírovou budoucnost. Velmi proto vítám, že festival je tak nakloněn mladým,“ zdůraznil starosta. Předseda vlády bavorských Horních Frank Wilhelm Wenning nabídl své pojetí vlasti v dnešní Evropě. „Vlast, to jsou dnes především dobrá pověst a vztahy se sousedy. Umění tento rys vlasti zvlášť kultivuje a tento festival je pro to ideálním prostředím, v celé své jedinečnosti a inovativnosti.“<br />
Manželé Ivana a Thomas Thomaschkeovi, zakladatelé přehlídky v čele jejího organizačního týmu, citovali Jana Amose Komenského: Ctnost se nepěstuje řečmi, ale skutky. „Při tak bolestných vzpomínkách, jako je výročí lidické tragédie, je třeba stále akcí k usmíření. Mladé tváře na zahajovacím koncertu i celém festivalu jsou pro nás symbolem kulturní a pokojné budoucnosti našich národů.“ Připomněli také letošní festivalovou výstavu obrazů sester Válových v Pirně nazvanou Lidice.<br />
Mnohem více než všechny projevy vyjádřil pak neštěstí i naději lidství přední evropský violista Nils Mönkemeyer transkripcí nesmírně tesklivé první a svěže povznášející třetí Bachovy cellové svity. Stovky diváků ve zcela zaplněné zdevastované svatyni ocenily umělcovu podivuhodnou empatii s místem a rozechvělou chvílí při vynikající interpretaci díla dlouhým potleskem. Katolický chlapecký sbor Dresdner Kapellknaben z drážďanské katedrály Svaté Trojice vehnal posluchačům slzy do očí velmi jemným přednesem starých i moderních duchovních skladeb. Vrcholy jeho vystoupení pak byla dvě fascinující provedení hluboce katarzního biblického Žalmu 130 Z hlubin k Tobě volám, známého jako De profundis v Requiem, od modernistů Josefa Ahrense a Heinricha Kaminského, ale i éterické Tři kusy pro hebrejský chlapecký sbor od Viktora Ullmanna z Těšína umučeného v roce 1944 v Osvětimi, expresívně gradující modlitba Otče náš od Maxe Baumanna nebo chlapecky nadšeně a opravdově interpretovaná skladba Bernharda Kleina Pán je můj pastýř podle slavného Žalmu 23.<br />
I mladičtí drážďanští zpěváci se v Chebu dočkali velmi uznalých a vděčných ovací.</p>