<p>PRAHA: Poklidný pražský divadelní srpen rozruší TVÁŘ V OHNI (Feuergesicht) Maria von Mayenburga. Ke kultovnímu textu nejznámějšího současného německého dramatika se soubor, složený ze studentů pražských vysokých uměleckých škol, vrací po pěti letech.</p> <p>Se stejnou razancí a apelem, s jakým vstoupil v roce 1997 tehdy pětadvacetiletý rozhněvaný autor na evropská jeviště, vstupují s osvědčenou hrou v srpnu 2013 OLDstars na prkna prestižní pražské divadelní adresy – Divadla v Celetné. S totálním zápalem a vírou v nemožné se pouští do jednoho ze zásadních textů současné dramatiky.<br />
Mayenburg reprezentuje generaci „rozhněvaných třicátníků“. Takzvaná cooldramatika je zastupována dále například Joe Penhallem (Slyšet hlasy), Martinem McDonaghem (Pan Polštář), Martinem Crimpem (Venkov) nebo tragicky zesnulou Sarah Kane (Psychoza 4:48), jejichž hry OLDstars ve svém domovském vršovickém sklepním prostoru HarOLD uvedli v průběhu posledních let. Nekompromisní pohled na žitou realitu. Hrdinové šokující hrůznými excesy zakládají zvláštní poetiku. Surová věcnost jako vykřičník nad vyprahlostí dneška, jeho pokroucenými či absentujícími vztahy… TVÁŘ V OHNI byla přeložena do více než třiceti jazyků a v Německu se stala nejčastěji uváděnou současnou hrou.</p> <p>Mayenburg ve své hře analyzuje základní rámcovou jednotku soužití – rodinu. Vzdor nezakotveného jedince vůči ní samé. Tam, kde je manželství jen jakousi formalitou a je pojmenováno absolutní míjení, jako by přestávalo jít o konflikt generací. Jako by šlo spíše o souboj nešťastných jednotlivců mezi sebou. Život je plný traumat a citová rozpolcenost vychází z prázdnoty. „Bezútěšný stav nabízí jen dvě extrémní volby: odevzdané existování nebo sebedestruktivní vzpouru,“ říká o inscenaci režisér Tomáš Staněk. Obtížná puberta chlapce Kurta, kvůli které lehne popelem půlka Berlína, panenství jeho sestry shoří v incestním vztahu, zatímco jejich rodiče se rozkládají v ložnici.</p> <p>„Žár ohně má rozpálit chladnoucí mezilidské vztahy,“ rozebírá text dramaturgyně Marcela Magdová. „Tvář v ohni jako výkřik proti destrukci, jejíž viník zůstává skryt. Každodenní ritualizovaný boj jednotlivců se ve sporech o maličkosti stává zásadní zpovědí moderního člověka. Osamělost ani rodinná jistota není řešením v životě, do něhož byl uvrhnut. Kdo určil hranici normality a principy fungování zdejšího světa? Co je tolerované a co zapovězené? Kdo je vítězem a kdo poraženým? Mnoho otázek, mnoho odpovědí,“ doplňuje.</p> <p>Něha, brutalita, rodina, osamění, láska, masturbace, dospělost, dětství, naděje, zoufalství, stísněnost, nekonečno.</p> <p>Matka vaří svíčkovou, otec čte noviny, Pavel má motorku a Olga s Kurtem ideální dospívání, alespoň v očích rodičů. Ale je důstojné takhle žít? Kdo nás ochrání, až zůstaneme úplně sami? Navždy shoří, kdo byl sežehnut. Ale kde se jenom stala chyba?</p> <p>Mayenburg se pokouší s dürrenmattovskou důsledností domyslet příběh do nejhorších možných konců. Příčiny ničivých procesů však nehledá ve sféře politické či sociální. Nepotřebuje nic vysvětlovat. Jeho věcně chladný, stoicky objektivní vztah k postavám se projevuje i v lakonickém a nezdobně naléhavém jazyce hry.</p> <p>Dramatický „dokument“ je podtržen scénickou hudbou. Autor a interpret hudby Václav Borůvka Valtr opatřil jednotlivé postavy a především jejich brechtovské monology expresivními motivy. Vzrušený rytmus inscenace podtrhují světelné střihy a ostré prolínání jednotlivých částí obývaného domku na periferii ve scénografii Dominiky Lippertové. Apelativnost textu glosuje Matyáš Řezníček, představitel role Kurta: „Kurt není ani postižený, ani alkoholik, ani feťák, ani zoofil. Je to taková běžná rodina.“ „Právě ta normalita je nejtěžším hereckým úkolem,“ doplňuje ho představitelka jeho sestry Olgy Anna Peřinová.</p> <p>OLDstars jsou nezávislá umělecká skupina. Čítá více než osmdesát aktivních členů z řad studentů pražských středních a vysokých škol. Pátým rokem provozují v pražských Vršovicích vlastní klubový sklepní divadelní prostor HarOLD. Na podzim 2013 pak chystají otevření druhého sklepního klubového prostoru – H2O – na pražském Žižkově. V létě tradičně pořádají letní benefiční projekt na hradě Helfenburk, organizují Festival studentských divadel v Divadle v Celetné. Se svými inscenacemi navštěvují festivaly a divadelní přehlídky.</p> <p>„OLDstars jsou sympatičtí energií, která je podobná té, se kterou k divadlu přistupujeme v Kašparu,“ říká o souboru principál Divadla v Celetné Jakub Špalek. „Přeju jim, aby je chuť k divadlu neopustila ani po dostudování DAMU a nesemlel je divadelní provoz,“ dodává.</p> <p>Marius von Mayenburg (přeložil: Jiří Balvín)<br />
TVÁR V OHNI<br />
hrají: Matyáš Řezníček, Anna Peřinová, Jitka Foltýnová, Martin Satoranský/Jeník Tyl a další</p> <p>režie: Tomáš Staněk<br />
dramaturgie: Marcela Magdová<br />
scénografie: Dominika Lippertová<br />
hudba: Václav Borůvka Valtr<br />
fotograf inscenace: Jakub Fulda Fulín<br />
public relations: Daniel Brátka</p> <p>Premiéry: 10., 11. a 12. srpna 2013, vždy v 19:30 v Divadle v Celetné</p> <p>www.oldstars.cz<br />
www.divadlovceletne.cz</p> <p>Vstupenky k zakoupení v pokladně Divadla v Celetné.</p>