Navigace

Vernisáž Jiřího Rathouského v Bio Central

7. 3. 2024
Bio Central, Jan Slanina

HRADEC KRÁLOVÉ: Ve foyer Bio Central se otevře výstava typografa Rathouského. První nová výstava v letošním roce vystřídá devadesátkové plakáty. Jejich autorem je grafik, typograf a umělec Jiří Rathouský. Na vernisáži jeho dílo představí sběratel, hudebník a výtvarník Martin Hůla, který do výstavy zapůjčil výběr Rathouského knižních obálek a zpracoval kompilát typografových výjimečných prací.

Vernisáž se odehraje 7. března od 17 hodin ve foyer kina.

7. 3. 2024 17:00

„Výstava Jiřího Rathouského ve foyer se bude od předchozích výstav lišit především tím, že představuje jeho dílo komplexněji. Mimo filmových plakátů, na které jsou diváci kina už zvyklí, tu uvidí také plakáty divadelní, ale také ukázku vizuální identity města a knižní obálky, do kterých se propsala typografická tvorba Rathouského,“ zve na vernisáž produkční výstav Ilona Mach, která dodává, že návštěvníky samozřejmě čeká také ukázka nejznámějšího Rathouského díla ve veřejném prostoru – navigačního systému pražského metra.

Pro uspořádání výstavy Bio Central oslovilo dvě sběratelské kapacity. Plakáty divadelní a filmové do této výstavy zapůjčil kurátor Pavel Rajčan z pražské filmové galanterie a největší plakátové sbírky v ČR Terryho ponožky. Plakáty z této sbírky jsou divákům kina velmi dobře známé z předchozích výstav.

Druhý ze sběratelů je hudebník, skladatel a výtvarník Martin Hůla. Ten už v minulosti na výstavách v Bio Central spolupracoval – poprvé zapůjčil knihy grafika Zdenka Seydla do výstavního prostoru v kavárně, podruhé vystavoval vlastní minimalistickou grafiku. Hůlu ovšem mohou znát také návštěvníci Divadla Drak – např. jako autora hudby probíhající výstavy Neboj! Neboj!, nebo k inscenaci Zeď.
Hůla také přijede čtvrteční vernisáž osobně uvést.

 

Jiří Rathouský (1924 – 2003)

Přední československý grafický designér a typograf, který se od padesátých let zabýval propagační a knižní grafikou.

V roce 1952 byl spoluzakladatelem skupiny Štursa a v roce 1957 skupiny Máj, spolupracoval také na výtvarném řešení československých pavilónů EXPO 58 Brusel, EXPO 67 v Montrealu a EXPO 70 v Osace.
Svým podílem na informačním designu zásadně ovlivnil vizuální prostředí československé dopravy (Pražské metro, Hlavní nádraží, nádraží Praha-Holešovice, informační systém pro České dráhy ad.).
V devadesátých letech se věnoval převážně informačnímu designu, výstavnictví, tvorbě písma, produktovému designu, ale i volné grafice.
Na řadě realizací spolupracoval s manželkou Dorou Novákovou.
Byl aktivním členem skupiny Horizont, k jejímž výstavám vytvářel plakáty, dále členem sdružení Typo&, SČUG Hollar a Asociace užité grafiky v Praze.

Výstava představuje průřez jeho tvorbou od jeho dodnes živoucího díla – navigačního systému, který vytvořil pro pražské metro, přes knižní obálky GAMA nakladatelství Odeon, pro něž vytvořil vlastní font Alphapipe, až ke grafickému řešení tehdy vznikajícího sídliště Jižní město II – jeden z prvních pokusů o jednotnou vizuální identitu města. K vidění budou také filmové a divadelní plakáty, knižní obálky a typo-práce.

 

 

 

 

 

 

Sdílejte
Check icon Error icon