Rozhodující je talent, schopnost tvořit a vůle
Cílem výstavy je odkrýt méně známý, a přesto zásadní příběh dějin umění: příběh ženské tvořivosti, ambice, odvahy i schopnosti prosadit se navzdory překážkám. Pozornost je zaměřena nejen na samotná umělecká díla, ale i na dobu a prostředí, v němž vznikala – výstava představí sociální vazby, institucionální překážky i témata, která ženy ve své tvorbě zpracovávaly. Ženy měly dlouho omezené možnosti vzdělání a prosazení se v umělecké sféře, rozhodující ale zůstával talent, schopnost tvořit a vůle uspět.
Výstava ukáže, že ženy byly součástí uměleckých dějin od samého počátku – jen je potřeba jejich stopu znovu objevit a přiznat jí důstojné místo. Projekt Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900 akcentuje často opomíjenou linii ženské tvorby a nabízí inovativní pohled na dějiny umění. „Talent sice nemá pohlaví, jak ostatně už v roce 1785 poznamenal malíř, autor divadelních her a tajemník Académie royale v Paříži Antoine Renou, ale na umělecké školy dlouhá staletí ženy neměly přístup. Ženy také, až na malé výjimky, nemohly stát včele malířských dílen. U nás se například mistryní v cechovní dílně mohly stát pouze vdovy po malířích,“ říká kurátorka Olga Kotková.
Výstava reaguje na tradiční expozice Staří mistři v Národní galerii, které dosud prezentují převážně mužské autory, a to zejména z oblasti dnešní Itálie, Nizozemí, Německa, Rakouska a střední Evropy. Právě umění z těchto regionů bylo i ve středu zájmu sběratelů žijících u nás. Na upozaděnou roli žen v těchto dvou expozicích, jež se nacházejí ve Schwarzenberském a Šternberském paláci, navazuje i architektonické a grafické řešení otevírané výstavy. To pracuje s půdorysy a architektonickým tvaroslovím obou paláců. Ty jsou tak vlastně symbolicky „přeneseny“ do Valdštejnské jízdárny, kde se ženským tvůrkyním dostává odpovídající pozornosti. Návštěvníci budou mít také možnost porovnat práce žen i s díly prezentovaných v dalších expozicích NGP, Středověké umění 1200–1550 a 1796–1918: Umění dlouhého století.
„Tato výstava přináší příběhy, které dlouho čekaly na to, aby byly vyprávěny. Shromažďuje pozoruhodná díla a představuje životy lidí, kteří se za nimi skrývají, a zve nás k pohledu na dějiny umění novýma očima,“ říká generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast a k výstavě dodává: „pro mě byla jedním z nejpřínosnějších aspektů tohoto projektu prostá radost z prohlížení naší sbírky z nové perspektivy a objevování, jak v kombinaci s příklady
z jiných evropských muzeí umění vytváří zcela nový příběh.“
Díla od středověku po konec 19. století, výjimečné osudy
Výstava sleduje vývoj ženského uměleckého projevu napříč staletími — od duchovní obraznosti středověkých řeholnic až po sebevědomý styl malířek akademického 19. století. Představí přibližně 150 děl z oblasti malby, kresby, grafiky, sochařství i užitého umění. Vedle ikonických děl evropského malířství, která byla zapůjčena z muzeí, galerií či soukromých sbírek z celé Evropy, budou návštěvníci moci obdivovat i práce ze sbírek NGP vystavené v nových kontextech.
Už v období středověku se projevovala odvážná fantazie žen, i hluboce zbožné ženy, zejména řeholnice, měly erotické a mateřské touhy. Zaujmou také příběhy malířek z období renesance a baroka — často byly samy obětmi násilí a intrik — s krutostí, již zažily, se vyrovnávaly i ve své umělecké tvorbě.
Mezi zastoupenými autorkami nechybí výrazná jména jako Artemisia Gentileschi, která se ve svých dílech vyrovnávala s osobním traumatem a stala se první ženou přijatou do florentské akademie umění, Sofonisba Anguissola, jež portrétovala své sestry při šachové partii, Lavinia Fontana, která byla první ženou, jež provozovala vlastní ateliér, pracovala na zakázku pro šlechtu i církev a dokázala skloubit kariéru s rolí manželky a matky třinácti dětí. Představen je i příběh Rachel Ruysch, uznávané malířky květinových zátiší, která dosáhla mezinárodní slávy a působila jako dvorní malířka v Düsseldorfu.
V 17.–18. století se prosadilo mnoho schopných žen v Záalpí a staly se úspěšnými vědkyněmi, malířkami a cestovatelkami. Výstava připomíná také fascinující příběh Marie Sibylly Merian, která jako první evropská žena podnikla vědeckou expedici do Jižní Ameriky, a Elisabetty Sirani, jež vedla vlastní dílnu v Bologni a založila školu pro umělkyně. V pokročilé době 18. století a v prvních dekádách 19. století se prosadila celá řada významných malířek — Angelika Kauffmann, Barbara Krafft Steiner či Amalie von Peter. Jejich cesty pak následovaly další umělkyně. Výsledkem tohoto konání bylo, že se umělecké akademie konečně po dlouhých staletích otevřely ženám. Díky talentu, podpoře rodiny a vzdělání se mohly začít naplno věnovat profesionální umělecké tvorbě, která jim přinesla seberealizaci, respekt a uznání.
Vzácné zápůjčky z evropských i českých institucí
Výjimečné zápůjčky na výstavu jsou přivezeny z předních evropských muzeí a vhodně doplňují sbírky Národní galerie Praha. Najdeme zde obrazy z Nadace Raczyńských při Národním muzeu v Poznani, Národní galerie v Boloni, Státních uměleckých sbírek v Drážďanech nebo Obrazové galerie Státního muzea v Berlíně. Z tuzemských sbírkových institucí poskytly svá díla jak státní instituce (Národní památkový ústav, Národní muzeum, Muzeum umění Olomouc, Moravská galerie v Brně), tak církevní (Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze) i soukromé (Lobkowiczké sbírky, Lobkowiczký palác, Pražský hrad, Sbírka COLLETT Prague | Munich).
Výstavu přiblíží NGP veřejnosti řadou vzdělávacích programů, které budou přístupné různorodým skupinám publika. Připraveny jsou výtvarné dílny, workshopy, programy pro školy, kurz Zaostřeno na umění a samozřejmě také řada komentovaných prohlídek
s kurátorkou i dalšími specialisty, specialistkami a lektory a lektorkami. Součástí výstavy je také interaktivní studio a odpočinková zóna, nabízející seznámení s 12 umělkyněmi současnosti i prostor pro vlastní tvorbu. K výstavě vychází katalog v češtině a angličtině. A Valdštejnská jízdárna je součástí projektu Kulturní míle, kdy mohou návštěvníci navštívit 6 kulturních institucí podél Vltavy s 20% slevou.
Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900
Místo konání: Valdštejnská jízdárna
Termín: 30. 5. – 2. 11. 2025
Hlavní kurátorka: Olga Kotková (ve spolupráci s Veronikou Hulíkovou, Adélou Pavlíčkovou, Marcelou Vondráčkovou, Petrou Zelenkovou a dalšími odborníky a odbornicemi z tuzemska i zahraničí)
Příběhy umělkyň
Lavinia Fontana (1552–1614)
Malířka z Boloně, někdy považovaná za první profesionální umělkyni v takzvaném západním umění. Pracovala na zakázku pro šlechtu i církev a proslula zejména portréty a náboženskými obrazy. Dokázala skloubit kariéru s rolí manželky a matky třinácti dětí. Byla první ženou, která veřejně provozovala vlastní ateliér a sama si vydobyla uznání i mimo rodné město – až na papežském dvoře v Římě.
Artemisia Gentileschi (1593 – cca 1654)
Jedna z nejvýraznějších malířek baroka, jejíž životní osud se odrazil přímo do její tvorby.
V 17 letech byla znásilněna kolegou malířem, čelila traumatizujícímu veřejnému procesu
a přesto nepřestala tvořit. Ve svých obrazech zobrazovala silné ženy – Juditu, Zuzanu, Lukrécii – ne jako oběti, ale jako aktérky. Byla první ženou přijatou do prestižní umělecké akademie ve Florencii. Její malby dnes znovu promlouvají k publiku po celém světě.
Sofonisba Anguissola (1532–1625)
Narodila se v urozené rodině v italské Cremoně a jako jedna z prvních žen v dějinách se věnovala malířství profesionálně. Učila se u renesančního mistra Bernardina Campiho, později působila jako dvorní malířka ve Španělsku. Proslula především portréty, které zachycují psychologii postav – včetně její slavné „Šachové partie“, kde zobrazuje své sestry při této intelektuální hře. Jako žena nesměla studovat anatomii, přesto její díla svědčí
o hlubokém pozorovacím talentu.
Rachel Ruysch (1664–1750)
Specialistka na květinová zátiší z Nizozemska. Její obrazy byly obdivovány pro detail, kompozici i vědeckou přesnost. Pocházela z rodiny přírodovědce, což se odráží v jejím malířském zájmu o botaniku. Byla jmenována dvorní malířkou v Düsseldorfu, její díla kupovali sběratelé po celé Evropě. Zároveň vychovala deset dětí a tvořila celý život –
s nebývalým ohlasem i finančním úspěchem.
Maria Sibylla Merian (1647–1717)
Průkopnice vědecké ilustrace a první evropská žena, která samostatně podnikla vědeckou expedici — do Surinamu v Jižní Americe. Fascinoval ji život hmyzu, zejména proměna housenky v motýla. Její kresby spojovaly vědeckou přesnost s estetickou krásou. V době, kdy ženy neměly přístup do vědeckých institucí, si svou cestu vytvořila sama. Její knihy byly ceněny vědci i umělci, ovlivnila i Karla Linného.
Elisabetta Sirani (1638–1665)
Talentovaná malířka z Boloně, která ve 20 letech převzala vedení rodinné dílny. Tvořila portréty, náboženské i mytologické výjevy v barokním stylu a za svůj krátký život vytvořila přes 200 děl. Proslula rychlostí malby a sebevědomým stylem. Založila školu pro dívky – první svého druhu – a vychovala další generaci umělkyň. Zemřela náhle ve 27 letech, ale její odkaz zůstává zachován.
Otevírací doba
úterý–neděle 10–18 h
Info
info@ngprague.cz
Sledujte nás
Národní galerie Praha
Národní galerie Praha dětem
ngprague #ngprague
__________________________________________________________
Generální partner
Komerční banka
Za podpory
Ministerstvo kultury České republiky
Senát Parlamentu ČR
Partner výstavy
Hodinářství Bechyně
_____________________________________________________________
Generální mediální partner
Česká televize
Mediální partneři
Radio 1
_____________________________________________________________
Národní galerie Praha děkuje za laskavé zapůjčení exponátů:
Arcibiskupství olomoucké
Biskupství královehradecké
Galerie & Kabinett, Fulda
Královská kanonie premonstrátů na Strahově
Lobkowiczké sbírky, Lobkowiczký palác, Pražský hrad
Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze
Moravská galerie v Brně
Moravská zemská knihovna v Brně
Museo San Domenico, Imola
Muzeum Cheb
Muzeum Zamek w Łańcucie
Muzeum Domu Śląskiego w Ziębicach
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu
Muzeum umění Olomouc
Národní muzeum
Národní památkový ústav, územní památková správa v Ústí nad Labem
- Centrální depozitáře v Kutné Hoře, Mobiliární fond Jemniště
- Státní zámek Duchcov
- Státní zámek Mnichovo Hradiště
National Gallery of Ireland
Obec Pohled
Oblastní muzeum v Chomutově, příspěvková organizace
Pinacoteca Nazionale di Bologna
Římskokatolická farnost – probošství Litomyšl
Římskokatolická farnost Bohdaneč
Římskokatolická farnost Doksany
Římskokatolická farnost Koryčany
Římskokatolická farnost Moravská Třebová
Sbírka COLLETT Prague | Munich, a. s.
Sestry voršilky Římské unie
Soukromí zapůjčitelé
Staatliche Kunsthalle Karlsruhe
Staatliche Kunstsammlungen Dresden
Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin
Staatsbibliothek zu Berlin – Preußischer Kulturbesitz
Uměleckoprůmyslové museum v Praze