„Jsme rádi, že můžeme Královský letohrádek opět otevřít umění, které do takto působivého prostředí patří. K výstavě se nám navíc podařilo sestavit tým špičkových odborníků. Kurátorství se ujala Barbora Kundračíková, o prostorové a výtvarné řešení se postarali architekt Pavel Kolíbal a grafický designér Robert V. Novák,“ uvádí kulturní a programová ředitelka Pražského hradu Veronika Wolf.
Výstava mapuje zdroje a témata Pištěkovy tvorby i jejich proměny, ukazuje různé přístupy k malbě a obrazu obecně. „Jan Pištěk je bytostně spjat s postmoderní malbou, jež jej uvedla do globálního prostředí i rozšířeného pojetí obrazu a obraznosti. V mnoha ohledech přitom navázal na to, co znal z dětství, z domova, podstatnější však bylo zcela jistě jeho osobní hledačství. Je vypravěčem příběhů nikoli proto, že s každým obrazem spojuje konkrétní narativ, často takřka magicko-realistický, bájný či heroický, ale proto, že příběhem učinil samu malbu,“ popisuje kurátorka Barbora Kundračíková.
Pro malíře Jana Pištěka je jeho tvorba úzce spojena s experimentováním. „Podle potřeby měním témata, výrazové prostředky, techniku malby i vizuální styl. Neumím si to jinak představit, protože bych sám sebe nudil. Vybral jsem si asi tu složitější cestu k cíli, chci překvapovat a sám sebe bavit. Tam kam směřuji, by se jednou, na konci, mělo vše propojit v jeden celek bez rozdílu námětu a času, kdy jsem jednotlivými etapami procházel. Jsem rád, že díky výstavě v Letohrádku na Pražském hradě můžu částečně tuto cestu návštěvníkům ukázat,“ vysvětluje umělec Jan Pištěk.
Současně s výstavou vychází o Janu Pištěkovi a jeho tvorbě také obsáhlá publikace z produkce nakladatelství Kant.
O autorovi
Jan Pištěk (*1961) absolvoval pražskou Střední uměleckou školu Václava Hollara, v letech 1980 až 1986 navázal studiem na Akademii výtvarných umění, kde se stal roku 1990 odborným asistentem a pět let působil v ateliéru malby (profesor Bedřich Dlouhý). Během devadesátých let pro něj byla důležitá spolupráce s pražskou Galerií Behémót, patřil k jejím kmenovým autorům. Silný vliv na jeho uvažování a další směřování měly cesty za oceán (Triangle Artist’s Workshop v New Yorku a studijní cesta po americkém středozápadě) a přímá zkušenost s mezinárodním prostředím.
Vedle volné tvorby se v letech 1997 až 2007 jako kostýmní výtvarník věnoval také práci pro film a divadlo. Se svým otcem Theodorem Pištěkem spolupracoval na rozsáhlých amerických produkcích natáčených v České republice a výpravných českých muzikálech. Samostatně se pak podílel na projektech Divadla bratří Formanů na lodi Tajemství a v Národním divadle.
Jan Pištěk: Skryté příběhy
Královský letohrádek Pražského hradu
Od 13. června do 7. září 2025, otevřeno denně od 10 do 18 hodin
Základní vstupné: 160 korun