Dušan Tománek (*1973) patří k našim předním fotografům střední generace. Několik let pracoval jako reportér v deníku, ale od roku 1993 tvoří většinu jeho portfolia fotografie architektury a designu. Ze všeho nejvíc je ale nejvýraznějším současným fotografem hudebních kultur, jejichž prostředí dokumentuje a dlouhodobě spoluvytváří jejich identitu.
Po několikaleté výstavní odmlce teď ve zlínské krajské galerii svobodně kombinuje nově upravené užité práce s volnou tvorbou charakteristickou spojením dramatické formy a ironického subjektivního dokumentu. Pomocí nejvšednějších námětů, nezaměnitelně expresivních kompozic a vstřícnosti k technickým chybám a jindy skrývaným produkčním posunům Tománek vizualizuje setrvalý pocit úzkosti a nejistoty pohledu. Výstava s názvem Mor tak nabízí první ucelenější prezentaci téměř čtyřicetiletého zkoumání Tománkova vlastního životního prostoru zhruba ohraničeného řekou Moravou.
Tománek bývá pravidelně nominován na cenu Fotograf roku Czech Grand Design, vystavoval v České republice i v zahraničí včetně New Yorku a Londýna a jeho fotografie se objevily v mnoha publikacích jako například Zde jsou psi, 2×100 mil. m2, Projektil 33, Národní technická knihovna 10 let poté a ve vlastní knize z natáčení filmu Alois Nebel. Přes patrnou přehlíživost k technické dokonalosti – nebo právě pro ni – dnes fotí nejraději od boku mobilem a patří k nejvyhledávanějším portrétistům hudebníků. Setrvale fotografuje Zlín, kde od dětství žije, chodí na hokej a hraje tenis.
Nenechejte si ujít autorský komentář k výstavě, kterým vás provede Dušan Tománek v úterý 1. července v 17 hodin v 1. podlaží budovy 14 ve 14|15 BAŤOVĚ INSTITUTU.
Další informace na www.galeriezlin.cz.