Navigace

Židovství je pro české středoškoláky zejména holokaust a izraelsko-palestinský konflikt. Centrum paměti a dialogu Bubny zveřejnilo výsledky dotazníkového šetření

24. 9. 2025
Tiskové oddělení kabinetu ministra

PRAHA-ČR: Centrum paměti a dialogu Bubny ( CpdB ) zveřejňuje výsledky kvantitativního výzkumu, jehož cílem bylo zmapovat představy českých středoškoláků o židovství a kontexty, ve kterých se s židovstvím setkávají. Průzkum „Co ví čeští středoškoláci o židovství“ provedla agentura STEM/MARK v průběhu dubna a května 2025 a zúčastnilo se ho 2.080 studentů gymnázií, středních odborných škol a učilišť ze všech krajů České republiky. Jde patrně o první průzkum v České republice, který mapuje situaci v regionech a mimo tradiční cílové skupiny vzdělávání o židovství.

Výzkum ukázal, že více než třicet let po pádu železné opony, který přinesl jistou renesanci židovského života v České republice, zvýšený zájem o židovství a začlenění připomínání holokaustu do národní paměti, se pro většinu dotazovaných studentů (77 %) holokaust stal hlavní asociací spojovanou s pojmem židovství. Pro ty z nich, kteří se o židovství aktivně zajímají, je pak i ústředním bodem zájmu. Holokaust taktéž zcela jasně dominuje výuce o židovství ve škole i mediálnímu prostoru. O holokaustu je podle poloviny respondentů důležité se vzdělávat, neboť jde o důležitou součást historie. Pouze třetina respondentů spatřuje význam vzdělávání o holokaustu v jeho odkazu pro přítomnost. V mediálním prostoru se na rozdíl od školní výuky studenti setkávají stejně často jak s holokaustem, tak s tématem izraelsko-palestinského konfliktu. Informace a zájem o jiné podoby současného židovství, židovské kultury a židovské zkušenosti jsou minimální. To koresponduje s nízkou mírou přímého kontaktu s žitou židovskou zkušeností a osobami s židovskými kořeny. I přesto se ale čtvrtina dotazovaných setkala s antisemitismem a třetina jej považuje za problém.

Podle ředitelky Centra paměti a dialogu Bubny ( CpdB ) Pavlíny Šulcové, průzkum postavil edukátory před nové výzvy v oblasti vzdělávání o židovství. „Proběhlý průzkum ukázal, že studenti středních škol asociují židovství zejména s holokaustem, čímž se židovství uzavírá do minulosti a stává se z něj uzavřená kapitola. Dalším motivem, který výrazně v průzkumu rezonoval, byl izraelsko-palestinský konflikt. Prostřednictvím vzdělávacích programů pro celé spektrum škol, na kterých nyní pracujeme, bychom rádi ukázali, že židovství a židovská zkušenost je mnohem komplexnější, barvitější a současnější záležitostí, která není redukovatelná ani na jedno z výše jmenovaných témat. Spojování těchto dvou témat navíc často vede k zjednodušením a nedorozuměním. Zejména v současném kontextu dění na Blízkém východě a nárůstu nenávisti vůči menšinám považujeme za důležité kultivovat debatu o židovství a jeho místě v pluralitní demokratické společnosti,“ říká ředitelka. Současně zdůrazňuje potřebu zacílit vzdělávací aktivity mimo Prahu a maturitní i nematuritní obory.

Podle průzkumu totiž existují mezi gymnázii a učilišti ve vnímání a setkávání se s židovstvím zásadní rozdíly.  Zatímco 80 % studentů gymnázií se setkalo s výukou o židovství, na učilištích je to pouze 44 %. Studenti gymnázií vykazovali větší zájem a obeznámenost s tématem. Obdobné trendy lze sledovat i v rozdílech mezi Prahou a regiony.

Výsledky průzkumu budou spolu s dalšími poznatky získanými pomocí kvalitativních rozhovorů užity k návrhu vzdělávacích programů Centra paměti a dialogu Bubny ( CpdB ) pro školy. Pilotním projektem online vzdělávací platformy je animované video o životě Kurta Epsteina, které má za cíl přiblížit příběhy přeživších v přístupné formě pro žáky a studenty. Podzimní programy pro školy na živo zahrnují projekce dokumentu o tvůrci legendárního komiksu MAUS Art Spiegelman: Disaster Is My Muse s diskusí, divadelní představení Příběh knihy v Klausové synagoze s možností zeptat se rabína nebo doprovodný edukační program k výstavě fotografií Richarda Homoly v Muzeu fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci. V rámci své publikační činnosti vydalo ( CpdB ) také knihu Židovské hrdinky, jejímž cílem je ukázat rozmanitost židovské identity.

Podrobné výsledky průzkumu naleznete zde.PRAHA-ČR: Centrum paměti a dialogu Bubny ( CpdB ) zveřejňuje výsledky kvantitativního výzkumu, jehož cílem bylo zmapovat představy českých středoškoláků o židovství a kontexty, ve kterých se s židovstvím setkávají. Průzkum „Co ví čeští středoškoláci o židovství“ provedla agentura STEM/MARK v průběhu dubna a května 2025 a zúčastnilo se ho 2.080 studentů gymnázií, středních odborných škol a učilišť ze všech krajů České republiky. Jde patrně o první průzkum v České republice, který mapuje situaci v regionech a mimo tradiční cílové skupiny vzdělávání o židovství.

Připravované vzdělávací programy Centra paměti a dialogu Bubny pro školy zde

O ( CpdB )

Centrum paměti a dialogu Bubny ( CpdB ) je příspěvková organizace Ministerstva kultury ČR, jejímž posláním je uchovávat paměť obětí šoa a být živým místem, které spojuje minulost s přítomností prostřednictvím vzdělávacích a kulturních programů. Mezioborové aktivity pro veřejnost i školy si kladou za cíl prosazovat toleranci, vzájemné porozumění a mezikulturní dialog. Bude sídlit v rekonstruované budově nádraží Praha-Bubny, odkud bylo v letech 1941–1945 deportováno téměř padesát tisíc československých Židů a osob označovaných za Židy.

Sdílejte
Check icon Error icon