Navigace

Havlova Ztížená možnost soustředění opět v Divadle v Celetné

30. 10. 2025
Lenka Bočková

PRAHA: Uvádění her Václava Havla ve Spolku Kašpar má svou letitou tradici a dalo by se říci, že právě Havel do Kašparu vlastně patří. Do Divadla v Celetné osobně chodil, a to velmi rád, povídal si po představení s herci a bylo vidět, že se v hereckém zákulisí cítí dobře. Po necelých osmi letech jsme se v Kašparu k Havlovi vrátili, a to rovnou velkolepým projektem, kdy jsme jeho nepříliš často inscenovanou hru Ztížená možnost soustředění uvedli nejprve v červnu v anglickém znění a teď na podzim ji uvádíme v češtině. Režie obou jazykových verzí se ujal Šimon Dominik a herecké obsazení je až na pár rolí stejné.

 

31. 10. 2025

Nejsme divadlo, které by nějak zvlášť vyhledávalo texty s politickým podtextem, zaměřujeme se spíše na témata společenská, silné lidské příběhy, a tak i z Havlovy tvorby vybíráme spíše hry, které nejsou „pouze“ otiskem tehdejší doby, tehdejšího režimu, ale spíše hry, ve kterých vidíme aktuální přesah a jejich témata nám přijdou nadčasová. Aktuálně máme na repertoáru tzv. vaňkovky – Audienci a Vernisáž, které uvádíme společně v jednom večeru. V minulosti jsme inscenovali večer pod názvem Na Havla, kde jsme v jednom večeru uváděli hry Chyba, Audience a Ztížená možnost soustředění.

Právě k té poslední jmenované jsme se, po letech, opět vrátili, a to v netradičním projektu, kdy jsme hru uvedli nejprve v anglickém znění a teď na podzim titul nasazujeme na repertoár také v českém jazyce. Hra Ztížená možnost soustředění vznikla z pracovní verze nazvané EDUARD, které byla praktickou částí Havlovi diplomové práce na DAMU v roce 1966. Hra byla uvedena v roce 1968, v období uvolněnějších politických poměrů, posléze ale byla zakázána a na jeviště se mohla vrátit až po roce 1989. Struktura hry chytře odráží nesourodost existence, kde se čas a vztahy proplétají, což vede k pocitu komického, ale zároveň dojemného chaosu. Havel využívá směsici slapstickového humoru a vtipných dialogů, aby kritizoval neefektivnost vědeckých přístupů k lidskému chování, a nakonec vykresluje boj o skutečné spojení na pozadí společenské absurdity. Prostřednictvím komediálního pohledu dílo komentuje výzvy komunikace a touhu po autentičnosti ve vztazích, což z něj činí významné dílo v Havlově tvorbě, které rezonuje jak v osobní, tak v politické rovině.

Není žádným tajemstvím, že nadcházející kalendářní rok bude rokem havlovským a my v Kašparu jsme rádi, že ho můžeme naší říjnovou premiérou takto trefně předznamenat.

Premiéra 31. října 2025 v Divadle v Celetné.

 

Hrají – Ondřej Novák, Tereza Slámová, Kateřina Zapletalová, Johana Koubová, Diana Toniková, Lukáš Jůza, Kryštof Kotek, Jakub Špalek.

 

Překlad – Štěpán Šimek; Režie – Šimon Dominik; Scéna – Karel Čapek; Kostýmy – Anna Hrušková; Hudba – Petr Malásek, Dramaturgie – Lenka Bočková.

 

  1. premiéra Spolku Kašpar

Každá byrokratizace vede ke zploštění člověka – a čím je důkladnější, tím je nebezpečnější. (Václav Havel, esej 1969)               

                                                                                                                                                           www.divadlovceletne.cz

 

Sdílejte
Check icon Error icon