V lednu loňského roku dostala nové vedení a prošla také redesignem webu. Kolegyni z Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu, NIPOS, vedoucí projektu Petru Richter Kohutovou, jsme požádali o rozhovor.
Petro, v loňském roce jsi po dvanácti letech od Milana Strotzera převzala vedení databáze a měla na starosti přípravy nového webu. Jak tedy vypadá, jaké nové funkce má?
Ano, myslím, že mě Milan oslovil kvůli systematickému přístupu, který mám jako vystudovaná knihovnice v krvi, a zkušenostem dramaturgyně a lektorky se současným amatérským i profesionálním divadlem. Ráda bych ještě vzpomněla na zakladatele celého internetového projektu Vítězslavu Šrámkovou a Jiřího Valentu.
Hned na začátku musím zdůraznit, že databáze pracuje nejen s historií, ale také současným, živým materiálem. Ochotnické divadlo v ČR představuje zcela mimořádný společenský fenomén. V databázi najdeme informace o 3,5 tis. ČINNÝCH divadelních spolcích!
Ochotnické divadlo v ČR figuruje na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR od r. 2017 a pod názvem Amatérské hraní divadla v Česku byla v loňském roce podána také do Paříže nominace na seznam UNESCO. Právě toto nesmírné kulturní dědictví i současnost českého amatérského divadla postupně zpracovává otevřená encyklopedická databáze formou slovníkových hesel souborů, osobností, míst, v nichž se hrálo divadlo, přehlídek a jejich ročníků. Hesla jsou vzájemně provázána sítí vazeb a vybavena obrazovou a textovou dokumentací, bibliografií a odkazy na archivy, v nichž jsou uloženy další materiály.
Shromažďujeme informace o všech amatérských souborech aktuálních i zaniklých – evidujeme inscenace, osobnosti, pořadatele, lektory, zaznamenáváme přehlídky postupové i místní. Doplňujeme data zevnitř, hodně čerpáme ze současného přehlídkového systému, který nám závidí celý svět a který vyvinul NIPOS, ale i zvenku, např. z kronik obcí. Nevynecháváme ani vzdělávací akce. Aktuálně se třeba věnuji 55. ročníku pražské oblastní přehlídky amatérského divadla, která bude sice až za tři roky, ale dá se očekávat zvýšený zájem o tyto informace, tak aby byla do té doby historie podchycena.
Stručně řečeno, nový web má modernější design, přehlednější strukturu a nové funkce. Doplňovat informace mohou sami uživatelé prostřednictvím rámečku, který je umístěn pod každým heslem. Vše jsme uzpůsobili pro prohlížení na chytrých telefonech a vstříc jsme vyšli také znevýhodněným spoluobčanům. Nahoře na stránce objevíte tři „šoupátka“ (přepínací tlačítka), pomocí nichž můžete zvolit, zda se chcete dívat na současné divadlo nebo do historie, na úplné nebo částečné záznamy, v tmavém či světlém režimu. Najdete tu interaktivní mapu, periodika o amatérském divadle či rubriku Vzdělávání.
Tady pár čísel:
Co v Databázi českého amatérského divadla najdete?
▪︎ 323.000 hesel uspořádaných do přehledných celků
▪︎ 37.000 souborů, z toho 3.500 činných
▪︎ 9.000 ročníků téměř 1.500 přehlídek
▪︎ 6.300 osobností minulosti i současnosti
▪︎ 200.000 obrázků, 9.000 příloh a 18.000 textů o premiérách a dění v ochotnickém světě
▪︎ téměř 1.500 záznamů amatérských představení ve videotéce
Mimochodem, současný design je modernější, ale prozatímní. Michal Chodanič a Eva Filipová připravili nové logo a v závislosti na něm budou další grafické úpravy následovat. V této chvíli ve spolupráci s naším IT specialistou Michalem Caisem pracují na příjemnější uživatelské verzi webu. Moc se těším, vypadá přitažlivě.
Můžeš představit tým, který databázi spravuje a plní? Někdy musí být pátrání po informacích z minulosti souborů přímo detektivní…
Jsme hodně závislí na tom, co nám dá vědět veřejnost. Neustále vyzýváme návštěvníky Databáze, aby se aktivně podíleli na jejím doplňování, přes odpovědní rámeček pod jednotlivými hesly, napsáním e-mailu nebo ať přímo zavolají. Jinak tabulkově má Databáze 1,5 úvazku. Kolega Jiří Němec vkládá poklady vytěžené z archivů. Ze 72 archivů máme nyní dokončeno sotva 14. Já se snažím především organizovat kolegy, aby nám nic neuniklo, sama se věnuji doplňování souborů, osobností a některých přehlídek. Čtyři lidé spolupracují externě, jsou to odborníci na slovo vzatí, takže jsme šťastní, že je máme – Ivana Tetourová revidující geografické celky; Milan Strotzer; Jiřina Lhotská vkládá a upravuje přehlídky; Naďa Gregarová přispívá do všech rubrik. Spolupracujeme se dvěma fotografy – Ivem Mičkalem a Jaroslavem Kodešem. Mimochodem, i obrazovou dokumentaci nám mohou divadelníci a jejich znalci posílat! Vše digitalizujeme a načítáme do databáze. Velmi by se nám hodili dobrovolníci, zvlášť pro oblast Moravy.
Ráda bych při té příležitosti zveřejnila výzvu pro všechny aktuálně činné amatérské divadelní soubory. Podívejte se na web www.amaterskedivadlo.cz a pokud se v databázi nenajdete, přihlaste se nám! Stejně tak nás neváhejte kontaktovat, když tu neobjevíte vůdčí či zásadní osobnost vašeho souboru, případně přehlídku, kterou pořádáte a v Databázi o ní nevíme, nebo pokud pořádáte vzdělávací akci pro amatéry či výstavu. Prosím, dejte nám vědět!
Když jsi zmínila tu detektivku, tak tu mám jeden příklad. Ozval se nám pán, který se zabývá Antonínem Dvořákem a napsal, že skladatelova manželka Anna hrávala amatérské divadlo a jestli nevíme, jaké role. Bohužel musím konstatovat, že nevíme, v Akademických dějinách divadla to není, ale pro nás představuje takový podnět určitě výzvu. Kdyby někdo natrefil na informace, v jakém spolku Anna Dvořáková, rozená Čermáková, působila a co hrála, velmi to uvítáme.
Obecně ale stále narážíme na velké množství materiálů, které bohužel nemá kdo zpracovat. Kolega Jiří Němec shromáždil vytěžením archivů obrovské množství dat, ke vložení mu zbývá přes 30.000 dokumentů. Dále např. v Rakovníku ležel celý archiv Středočeského krajského kulturního střediska. V divadle na půdě. KKS zaniklo v r. 1990 a zůstaly tu všechny dokumenty. Přijeli jsme si pro ně, jinak by nenávratně zanikly. Na zpracování čeká 14 banánových krabic materiálů. Až Milan Strotzer, který s Databází stále externě spolupracuje, dokončí digitalizaci fotek tištěné Amatérské scény, přijde na KKS řada.
Kdo jsou návštěvníci webu, kdo tyto podrobné informace nejvíce využívá?
Víme, že naše čtenářská obec je rozmanitá. Divadlo bylo dříve běžnou součástí každodenního života, provozovali ho hasiči, orlové, sokolové a ti nedělali jen premiéry divadelních her, ale pořádali také máje, masopusty, plesy, zkrátka se starali o místní lidovou kulturu, to nás také zajímá. Obracejí se na nás historici, kronikáři obcí, starostové, potomci ochotníků. Dále databázi sledují soubory, spolky, lektoři, porotci přehlídek a studenti.
Ještě se zastavme u audiotéky a videotéky. Jaké záznamy pořizujete a kde jsou uloženy?
Základ naší audiotéky a videotéky tvoří cca 900 záznamů, které byly zdigitalizovány z VHS, existuje téměř 1.500 záznamů amatérských představení na YouTube. Některé odsud kvůli komplikovaným autorským právům mizí, ale vše máme zálohované. Předpokládáme, že nahrávky postupem času nebudou veřejné, ale na vyžádání je poskytneme pro studijní účely.
Natáčí se na celostátních přehlídkách a rádi bychom, aby do Databáze putovaly záznamy inscenací, které postupují na Jiráskův Hronov, ať už ze Šrámkova Písku, Loutkářské Chrudimi, Divadelního pikniku Volyně/Mostu…
Sama se soustředíš na mapování současného stavu amatérského divadla. Bude mít databáze aktivní uživatele i v budoucnu?
Podle zájmu studentů bych řekla, že ano. Stejně tak vidím, že na ZUŠ mají dramaťáky plno a nejrůznější improvizační divadla jen kvetou. Další fanoušky se pokoušíme získat také na sociálních sítích, do jejichž rozvoje jsme se právě opřeli.
https://www.amaterskedivadlo.cz/gmaps/mapa.php