Mezi lužicko-srbskými historickými městy Horní Lužice, kde byly dříve uhelné jámy a elektrárny, byl vybudován obří automobilový areál Lausitzring v roce 2000. Megalomanská železobetonová a asfaltová stavba zaplnila uhelný důl a místo těžebních strojů se tu prohánějí automobily a místo horníků sem přichází ročně statisíce diváků.
Obří aréna nabízí audio zážitky ze závodní dráhy, ale také i okolních prostor. Zajímavé je, že do arény alkohol nepatří a u každého vchodu kontrolují tašky a odebírají lahve i s obyčejnou vodou. Na tribunách se kouří jen omezeně, sedí zde děti vedle dospělých a tak se chodí kouřit až o přestávkách.
Běžně se čepuje nealkoholické pivo a různé nealkoholické nápoje. Desítky stánků nabízejí po celý den uzeniny, grilované maso a také bohatě zmrzliny. Ve stanech závodníků mají příznivci občerstvení zdarma od rána až do konce závodu. Závodníci zde rozdávají čepičky a různé propagační materiály včetně reklamních bonbónů.
V průběhu závodu se koná několik koncertů na vnitřní ploše, kde se hudba střídá se soutěžemi a losováním cen různých společností. Reprodukovaná hudba proti kompozicím řevu motorů však nemá žádnou šanci. Nejvíce obdivované jsou však jednotlivé stáje, kde závodníci vystavují své stroje.
Když už většina účastníků obří opery zaparkuje a usadí se na tribunách začíná koncert hodinovou větou rozjezdů nebo kvalifikací. Ladění motorů zní neharmonicky a někdy motory ladí výšku tónu jen krátce a posléze projíždějí jakoby chtěly ukázat svou krásu před hlavní tribunou. Po kvalifikační hodince jízd s vysokými tóny následuje vyhodnocení a pro diváky pauza na občerstvení. První věta je pro diváka již zážitkem, protože vozy rozezvučí stroje naplno a podle kubatury jsou již tenory v přesile. V poledne pak následuje další pauza a rozjíždějí se silnější stroje. Jejich basová hudba je jen zdánlivá, protože po přestávce už se představují jako kontratenory a diváci tleskají, i když závodníci asi nemohou vůbec nic slyšet. Potlesk však zaznívá, když se hudba aut zklidní a na jeviště vystoupí nejlepší jezdci, aby se navzájem postříkali šampaňským z obřích lahví. I to patří k závěrečným scénám automobilové opery s bouřlivým potleskem. Závodníci zůstávají, aby zabalili vozy a zrušili stany. Tiše se odjíždějí z rozsáhhlých parkovišť diváci na moderních a drahých autech. Opera skončila.
Vstupné na vystoupení vynikajících zpěváků se nedá srovnávat se vstupným na automobilovou operu. Vstupenky jsou spíše dražší. Dají se zajistit u českých firem. Na závody jezdí zaměstnanci německých automobilek u nás. V podobných cenách je i prodávané zboží v areálu.
Automobilová opera je masovou zábavou v Německu a je velice populární. Představuje kulturu ležérního stylu bez nároků na chápání smyslu či účinku. Lidé přijdou, setkají se s přáteli, konzumují a prohlížejí si krásu aut. Stěží se rozhodujete, zda jde o kulturní nebo sportovní akci, i když pro diváky jde o rajskou hudbu.