Dok.incubator je nejen v evropském měřítku unikátním workshopem pro tvůrce dokumentárních filmů s mezinárodními ambicemi. Pomáhá s kreativním střihem, dramaturgií, ale soustředí se i na marketing a plánování distribuce tak, aby dokumenty dokázaly uspět na globálním trhu. „Dok.incubator se ukázal být nedocenitelným zdrojem svěžích talentů a překvapivých, netradičních přístupů k vyprávění příběhů. Na základě našich zkušeností můžu říct, že jde o workshop, který je velmi přísný, ale zároveň velice osobní. Individuální přístup lektorů a mentorů pomáhá vytvářet ty nejzajímavější filmové příběhy,“ říká selektor festivalu Sundance Harry Vaughn, který na workshop pravidelně jezdí vybírat filmy do soutěžní sekce.
S úspěšným českým programem jsou spojené ještě další tři dokumenty, které budou v lednu k vidění na Sundance. The Magic Life of V a One Child Nation natočili bývalí účastníci workshopu a na filmu Advocate se podílela Yael Bitton, jedna z lektorek. Pro dok.incubator to však zdaleka nejsou jediné úspěchy. „Ze čtyřiadvaceti filmů, které v posledních třech letech prošly naším workshopem, se jeden dostal na shortlist Oscarů, jeden získal cenu Emmy, pět bylo vybráno pro Evropské Filmové Ceny EFA a čtrnáct soutěžilo na nejprestižnější světové přehlídce dokumentů IDFA. Na Sundance se dostalo celkem devět filmů, na kterých jsme od roku 2013 spolupracovali, a jeden z nich, gruzínský dokument The Machine Which Makes Everything Dissappear, si dokonce odvezl cenu za nejlepší režii,“ vypočítává zakladatelka a ředitelka dok.incubatoru Andrea Prenghyová.
Podrobné informace o dok.incubatoru naleznete na http://dokincubator.net/.
Dok.incubator byl založen v roce 2010 ve spolupráci s festivalem DOK Leipzig jako think-tank zkušených poskytovatelů profesionálního vzdělávání, který měl pomáhat středním a malým dokumentárním producentům z různých zemí čelit krizi audiovizuálního průmyslu. V roce 2012 proběhl první ročník a hned se dostavil velký úspěch, snímek The Machine Which Makes Everything Disappear získal hlavní cenu za režii na festivalu v americkém Sundance. Další rok se úspěch opakoval a dobrá pověst workshopu umožnila angažovat jako lektory nejznámější střihače nejen z Evropy, pozvat prestižní sales agenty i producenty a selektory předních festivalů. Jedná se vždy o experty, kteří jsou aktivní součástí světové kinematografie a podílejí se na vzniku mnoha mezinárodních filmů. Jejich zkušenosti z praxe a know-how napomohly vzniku praktického formátu workshopu.
Dok.incubator spolupracuje také s českými filmaři a podílel se na celé řadě významných českých dokumentárních filmů a pomohl řadě debutujících českých režisérů dostat se na přední evropské festivaly. Jedná se například o dokumenty Planeta Česko, Švéd v žigulíku, Budovatelé říše či Central Bus Station. „Už od prvního ročníku jsme českým filmovým profesionálům poskytovali nárazově střihové a dramaturgické konzultace, které často spontánně vyústily v dlouhodobější spolupráci postavenou na entuziasmu lektorů. Úspěchy studentského filmu Nebezpečný svět Rajko Dolečka, který k nám přišel v tvůrčí krizi a jehož se ujala francouzská střihačka Yael Bitton, či dokumentu Stále spolu natočeného publicistkou Evou Tomanovou, nám ukázaly, nakolik dlouhodobá kreativní a producentská podpora i čerstvý pohled zvenčí může ovlivnit kvalitu a distribuci českých filmů,“ vysvětluje Andrea Prenghyová.