„Tvoje skutečné city jsem objevil až ve tvém deníku“ (Otto Frank, otec)
„Opakovaně se nám potvrzovalo, že lidé vesměs vědí, jaký osud Anne potkal a co je to ten deník Anne Frankové, ale málokdo ho skutečně četl. To povědomí zůstává spíš na povrchu a vyčerpává se pocitem, že je to smutný příběh. Anne přitom psala vtipně a svěže, dokázala výborně postihnout své pocity, popsat vztahy v rámci skrývající se společnosti, v úkrytu z ní rostla spisovatelka, sama na tom pracovala a při psaní románu Zadní dům, jak zní správný název deníku, se tak chovala,“ říká dramaturg nahrávky a šéfredaktor Triády Robert Krumphanzl. „Chtěli jsme zjistit, co všechno její deník a příběh dokáže vydat pro naši přítomnost, pro nás a jak lze příběh ztvárnit.“ Nakladatelství proto oslovilo divadelního a filmového režiséra Miroslava Bambuška, který se ujal nejprve napsání scénáře a posléze režijní práce. Do hlavní role obsadil Magdalénu Borovou.
Nahrávka Deníku Anne Frankové je založena na autentických zápiscích Anne Frankové, zveřejněných v Souborném vydání (Triáda 2022), a řadě dokumentárních textů, svědectví (Otto Franka, Anniny kamarádky z dětství Hanneli Goslarové nebo rodinné přítelkyně a spolupracovnice Miep) a využívá odbornou literaturu. Sestává ze čtrnácti asi pětadvacetiminutových kapitol a hlasy dvanácti herců doprovází hudba Tomáše Vtípila.
„Anne, jsem moc rád, že jsem se s tebou mohl setkat“ (Miroslav Bambušek, režisér)
Miroslav Bambušek shrnuje svůj zážitek z četby Anne a z příprav nahrávky: „… osm lidí, ukrývajících se ve stísněných prostorách tajné části domu po dobu dva a půl roku, opakovaná noční vloupání, první láska, první polibek, strach z odhalení, častá bombardování, hledání duchovní opory v naprostém zmaru a nejistotě, pohled na válku z úkrytu, tíha svědomí, že ty se ukrýváš, že ty se jen díváš, zatímco ostatní umírají… to všechno jako ohromný černý mrak tlačí svou tíhou na Anne… a ona vnitřně, za těchto tíživých okolností, zraje. Je to vlastně poprvé, kdy se takhle do hloubky, s takovou pozorností, v takových rozměrech, zabývám dívčím, ženským světem, jeho viděním, jeho cítěním. Vnímám to jako velký dar.“
Podstatnou měrou přispěl ke vzniku tohoto počinu Česko-německý fond budoucnosti, s nímž Triáda spolupracuje dlouhodobě. Fond v minulosti podpořil řadu publikací Triády, před třemi lety to bylo i vydání kompletního díla Anne Frankové v novém překladu Magdy de Bruin Hüblové (Souborné vydání, 712 stran). Letos pomohl Fond se vznikem pět a půl hodinového audioseriálu.
„K odkazu Anne Frankové přistupuje nakladatelství Triáda s velkou péčí a odpovědností. Hledá neustále nové formy, jak ho přiblížit širší veřejnosti a provést ji životem židovské dívky skrývající se před nacistickým pronásledováním. Díky tomu můžeme číst její zápisky, povídky nebo korespondenci, sledovat její osud v komiksovém příběhu a nově i ve zvukové nahrávce. Autor scénáře a režisér Miroslav Bambušek rozšiřuje vnímání Anne Frankové o další rozměr – hledá paralely mezi jejími deníkovými záznamy a texty lidí nebo kresbami dětí vězněných v terezínském ghettu. Zvukovou inscenaci jsme podpořili v roce, kdy si
připomínáme 80. výročí konce druhé světové války a její memento „Už nikdy více!“. Příběh Anne Frankové je symbolem odporu proti nacistické diktatuře, rasové nenávisti, útlaku a nesvobodě,“ komentuje vznik nahrávky Tomáš Jelínek, ředitel Česko-německého fondu budoucnosti.
Adaptace vznikla s finanční podporou Česko-německého fondu budoucnosti, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, Nadace Jana Klimenta, Dirka Kama, Ochranné asociace zvukařů – autorů a ve spolupráci s Institutem Terezínské iniciativy, platformou Donio a dárců a Pražským divadelním festivalem německého jazyka.