<p>OSTRAVA: Národní divadlo moravskoslezské uvedlo 2. února 2013 v české premiéře drama Smrtihlav uznávaného německého autora Martina Walsera.</p> <p>Inscenace v režii Petra Gábora je prvním dílem volné trilogie, k níž dramaturgyně Klára Špičková poznamenala: „Vyjadřuje se jak k zásadním regionálním, tak k evropským palčivým problémům, s nimiž je spjata naše nedávná minulost. Příští rok navazujeme na započatou linii hrou Davida Jařaba, která se dotýká osudů lidí z Hlučínska Dokud nás smrt…„<br />
Smrtihlava – v německém originále Schwarze Schwan (Černá labuť) symbolizující zkratku „SS“ – napsal Martin Walser před padesáti lety a jeho děj shrnul režisér a současný šéf činohry Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor takto: „Napínavý psychologický divadelní thriller Smrtihlav se odehrává dvacet let po skončení druhé světové války. Ve fiktivním německém městečku Karwang, v ústavu pro psychicky nemocné, působí profesor Liberé (Jan Fišar), kterému se podařilo utajit jeho válečné zločiny. Odbornou lékařskou pomoc u něj vyhledá jeho bývalý kolega z lágru – psychiatr Goothein (Tomáš Jirman). Přivede mu svého syna Rudu (Igor Orozovič). Ten se osudnou náhodou dozví o zvěrstvech svého otce a chce převzít absolutní odpovědnost a žádá spravedlivý trest. Příchodem tohoto mladého maturanta Rudy, novodobého Hamleta, který se rozhodne nekompromisně zúčtovat s temnou minulostí svého otce, se rozpoutá velký generační konflikt a začíná působivé drama dvou morálních postojů.“<br />
Vedle již zmíněných tří herců na jevišti excelují Petra Lorencová (Irma), Anna Cónová (paní Liberéová), Pavlína Kafková (Týnička), František Strnad (dr. Harald von Trutz) a dále Vladimír Polák, Miroslav Rataj, Ondřej Brett i Karel Čepek v rolích chovanců psychiatrické léčebny. Scéna je dílem Davida Baziky, kostýmy navrhla Katarína Holková a autorem hudby je Vladimír Franz.<br />
K důvodům, proč si vybral právě tento titul, Peter Gábor uvedl: “Vzpomínat na naši minulost a lovit v paměti věci, které se týkají naší identity, našeho původu a naší historie, je pro mě v životě momentálně také důležité. Walserův text je velmi napínavý, poetický, na druhé straně metaforický, autor rozvíjí tuto hru s velkou symbolikou, takže si myslím, že inscenace nebude jen o vypořádání se s pamětí národa v Německu, ale věřím, že by mohla komunikovat i v tom širším, obecnějším rozměru.“<br />
Zajímavý průběh měly i první zkoušky: „Součástí zkoušení byly odborné konzultace, například s MUDr. Jaroslavem Matýsem jsme diskutovali na téma posttraumatických stavů, o životě poválečné generace či složitosti vztahu mezi dětmi a jejich rodiči poznamenané kriminální minulostí. Velkým přínosem bylo určitě i setkání s panem Luďkem Eliášem, vězněm v koncentračních táborech v Osvětimi a Terezíně,“ řekl režisér pět dnů před premiérou v rozhovoru pro novinky.cz.<br />
Oba konzultanti si nenechali premiéru Smrtihlava v Divadle Antonína Dvořáka ujít a výkon všech aktérů ocenili spolu s vyprodaným hledištěm dlouhotrvajícím potleskem. </p> <p>První repríza této mimořádné inscenace, která jak svým námětem, tak zpracováním nutí diváka k zamyšlení i po odchodu z hlediště, je na programu již 14. února, v měsíci březnu pak 1., 11. a 24. – vždy v 18.30 h. </p> <p>Více info: http://www.ndm.cz/…-02-14/3780/</p>