Navigace

Hrady a zámky navštívil rekordní počet návštěvníků

1. 2. 2017
Jan Cieslar

ČR: Památky ve správě Národního památkového ústavu navštívilo v uplynulém roce více než 5,6 milionu návštěvníků. Potvrdila se tak rekordní sezona, která i díky vánoční nabídce na hradech a zámcích překonala podzimní odhady. S rostoucím zájmem o památky vzrostly i výnosy. NPÚ utržil přes půl miliardy korun, které chce vrátit do obnovy památek a zlepšování návštěvnického zázemí. V roce 2016 se uskutečnila i řada významných obnov, které budou v příštích letech pokračovat.

„Těší nás, že zájem o naše hrady a zámky roste a cestu na ně si našlo o 600 tisíc návštěvníků více než v loňském roce. Je to závazek a zároveň i šance pro naše památky, neboť do jejich obnovy můžeme reinvestovat více prostředků, které díky vyšší návštěvnosti získáváme. Postupně se tak za pomoci velkých investic či prostřednictvím postupné obnovy úspěšně snažíme zlepšovat stav jednotlivých hradů a zámků. K tomu chceme dále přispívat i účastí v projektech se zapojením evropských peněz,“ zdůrazňuje generální ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková.

Nejvíce návštěvníků přicházelo na památky od května do září, jen v červenci a srpnu to bylo přes 2,3 miliony návštěv. Ani zvýšený zájem o památky o Vánocích již nedokázal zamíchat pořadím jejich návštěvnosti. Tu nejvyšší z více než stovky hradů, zámků a dalších památkových objektů ve správě NPÚ zaznamenal státní hrad a zámek v Českém Krumlově, který navštívilo 426 tisíc lidí. Následuje zámek Lednice s návštěvností 411 tisíc a první trojici uzavírá jihočeská Hluboká, na kterou se vydalo na 293 tisíc návštěvníků.

Tradičně vysoká návštěvnost Českého Krumlova a Lednice odrážejí zájem domácích i zahraničních návštěvníků o památky zapsané na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, nicméně v sezoně 2016 zaznamenala vyšší návštěvnost naprostá většina památkových objektů, které Národní památkový ústav spravuje, a to včetně památek méně známých. Ty se NPÚ snaží více propagovat v rámci projektu Neobjevené památky, ve kterém láká na okouzlující atmosféru bez zástupů hostů. Z hlediska návštěvnosti zaznamenal nejvyšší nárůst zámek Valtice, který navštívilo přes 127 tisíc lidí, zatímco v roce 2015 to bylo jen 48 tisíc. Z pohledu výnosovosti byl nejúspěšnější památkou Český Krumlov s částkou přesahující 54 miliony korun. Podrobnosti o návštěvnosti za hlavní část sezony publikoval Národní památkový ústav v polovině listopadu.

„Na vysoké návštěvnosti se podílela řada akcí spojených zejména s výročím narození Karla IV., které jsme ale pojali šířeji, jako připomínku působení Lucemburků v našich zemích. Tato taktika se vyplatila a díky novým expozicím a prohlídkovým trasám, doprovodným akcím na více než 30 památkách či tradiční Hradozámecké noci s hlavním stanem na hradě Karlštejn se nám podařilo přilákat 230 tisíc návštěvníků. Velmi mne potěšil i samotný závěr roku, kdy se v adventním a vánočním čase vydalo na naše památky na 120 tisíc hostů, kteří mohli shlédnout některé ze stovky speciálních prohlídek či pořádaných koncertů a jarmarků. Tímto Královským adventem tak vlastně celý Lucemburský rok vyvrcholil,“ doplňuje Naďa Goryczková.

Ústřední akcí Lucemburského roku, který byl součástí dlouhodobého projektu NPÚ Po stopách šlechtických rodů, se stala výstava Karlštejnský poklad a kultura císařského dvora Karla IV. na Karlštejně. V průběhu sezony doplnily tuto výstavu ještě další klíčové expozice: na zámku v Jindřichově Hradci Následovníci svatého Jiří a na hradě Veveří Lev a orlice – Moravští Lucemburkové a jejich hrad. V sezoně 2017 se mohou návštěvníci pro změnu těšit na Rok renesanční šlechty, jehož těžištěm bude zámek v moravských Bučovicích.

NPÚ se v roce 2016 připojil také ke Dni památek, Víkendu otevřených zahrad, Noci kostelů či ke Dnům evropského dědictví. Vyšší atraktivitu památek pak dokresluje například ocenění obnoveného Hospitalu Kuks titulem Stavba roku 2016 či úspěch v soutěži DestinaCZe 2016, vyhlašované agenturou CzechTourism, kdy se Květná zahrada v Kroměříži, památka UNESCO, v kategorii Kudy z nudy – zážitek pro celou rodinu stala vítězem soutěže.

Úspěšnost uplynulého roku lze vyjádřit i finančně. Vlastní výnosy Národního památkového ústavu v roce 2016 činily 508 793 00 korun, což je o 48 470 000 více než v roce 2015, kdy se zastavily na částce 460 323 000 korun. NPÚ zde tak zaznamenal více než desetiprocentní růst. Většinu vlastních výnosů získávají památkové objekty ze vstupného. Na vstupném a souvisejících službách utržil Národní památkový ústav 440 milionů korun, které chce spolu s dalšími prostředky obdobně jako v minulých letech využít k obnově památkového dědictví.

Významným příjmem jsou ale také peníze získané z pronájmu od filmových produkcí, pro které jsou naše hrady a zámky stále atraktivní. „Pronájmy filmařům přinesly památkám 14 milionů korun, tedy o téměř 6,5 milionů více než v roce 2015. Vůbec první velké natáčení má za sebou zámek Stekník, kde se v létě natáčela vánoční filmová pohádku Slíbená princezna. Na hradech Landštejn a Jindřichův Hradec pak vznikala pohádka Pravý rytíř. Hrady Lipnici a Švihov si vybrali filmaři z americké produkce k realizaci historického seriálu Knighfall. Jedním z největších filmových počinů je pak natáčení historického filmu Luther v česko-německé koprodukci, během něhož zavítaly filmové štáby do Českého Krumlova, Jindřichova Hradce, Telče, na Kratochvíli a Zvíkov. Naše památky jsou i pravidelným cílem tvůrců dokumentárních i cestovatelských pořadů,“ uvádí příklady zájmu filmových produkcí Naďa Goryczková, která přitom zdůrazňuje, že natáčení by měla co nejméně omezovat běžný návštěvnický provoz.

Nemalým příjmem ve výši osm a čtvrt milionů korun je nájemné za svatební obřady, které se v památkových objektech v roce 2016 konaly. Pro páry je velmi populární třeba zámek Hluboká, nicméně svatebčané si řekli své ano například i v Dole Michal v Ostravě, jediné technické památce ve správě NPÚ.

„V roce 2016 jsme zažili skutečně mimořádnou sezonu a jsem přesvědčena, že za ní stojí nejen pro domácí cestovní ruch příznivá situace, ale též dlouhodobá snaha zatraktivnit naše památky v očích veřejnosti, schopnost reagovat na přání návštěvníků a zlepšit komunikaci s nimi. Pomáhá nám v tom i inovativní přístup kastelánů,“ hodnotí úspěšný rok generální ředitelka Národního památkového ústavu, která se chce podobnou cestou ubírat i v roce 2017.

Ještě před zahájením hlavní části sezony spustil na jaře 2016 NPÚ nové webové stránky instituce a více než stovky památkových objektů, které má ve správě. Důvodem sjednocení formy i designu byla potřeba zjednodušit navigaci a zpřehlednit památkové weby pro návštěvníky. Vstupním zadáním bylo zejména řešit otázky a témata z pohledu uživatelů webu, nikoli z pohledu potřeb instituce, a předjímat technologické trendy. Webové stránky pamatují i na to, že většina uživatelů přistupuje na internet z mobilních zřízení. Na hlavní stránce webu byl pak navíc spuštěn rozcestník, který obsahuje kromě seznamu památek i nastavitelný filtr zohledňující návštěvnické potřeby, tipy na další výlety v okolí památky či tematické okruhy. Jeho aktuální zimní verze poskytuje informace o přístupnosti památek mimo hlavní sezonu.

Národní památkový ústav rovněž naplno spustil věrnostní program Klíč k památkám, díky kterému mohou návštěvníci na každou šestou navštívenou památku zdarma. Posílil i komunikaci přes sociální média a v průběhu roku uskutečnil několik marketingových kampaní v souvislosti s Lucemburským rokem připomínajícím odkaz Karla IV. a panovnického rodu Lucemburků.

Více v příloze

ZDROJ

Sdílejte
Check icon Error icon