Letos v srpnu se část festivalu nově přesouvá do prostor bývalého výklopníku uhlí přestavěného na kreativní centrum FUTUREUM a velkorysých prostor NÁRODNÍHO ZEMEDĚLSKÉHO MUZEA, oba objekty se nacházejí v areálu Dolní oblasti Vítkovic. Maraton Dlouhá noc v závěru festivalu využije poprvé a asi i naposled ostravskou „The Kitchen“, jak jsme si s odkazem na tu legendární newyorskou pojmenovali prostornou kuchyň bývalého komplexu Hotelu PALACE v centru města. Ve zmíněných lokalitách nabídneme program od futuristických intonarumori a site specific performancí přes elektronickou hudbu až po komorní noční maraton koncertní hudby převážně 21. století. Práce s geniem loci a snaha slyšet hudbu jinak patří ke konstantám našeho festivalu, který pracuje s jedinečným prostředím dříve ocelové Ostravy.
Ostravské dny cíleně vyhledávají prostory, které umožňují uvádět skladby s netradičním obsazením, specifickými nároky na akustiku či technická řešení, nebo díla, která by v běžném koncertním provozu zůstávala na okraji. Průmyslové haly a okupace míst, která sloužila k naprosto nekoncertním účelům, nejsou jen alternativou ke klasickým sálům, ale často i předpokladem pro vznik dramaturgií, které by jinde nebylo možné realizovat. A ruku na srdce – často i nevyhnutelnou nutností: Ostrava stále nedisponuje kvalitním koncertním sálem, zázemím pro velké orchestry.
Seznamte se.
FUTUREUM – někdejší výklopník a mlýnice černého uhlí v areálu Dolních Vítkovic, byl nedávno adaptovaný pro kulturní a vzdělávací aktivity. Areál nabízí i skvělé venkovní posezení, kde si mohou návštěvníci od náročného programu odpočinout. Ve Futureu ve čtvrtek 21. srpna proběhne zahajovací večer Ostravských dnů Starting Line a rozdělený bude do tří částí. V úvodním bloku zazní site-specific skladby mladých rezidentů Institutu Ostravských dnů – například kvartet s aktivním zapojením publika (Requiem for a Civilian Jána Podrackého) nebo strain pro altovou flétnu Pranava Ranjita, která tematizuje různé podoby napětí, úsilí a tělesné zátěže, jak ze strany interpreta, tak posluchačů. Následuje sólový program flétnisty Erika Dreschera s dílem Against Nature, které vzniklo v úzké spolupráci s letos zesnulým Peterem Ablingerem.
Závěr večera se přesune do přilehlého NÁRODNÍHO ZEMĚDĚLSKÉHO MUZEA a bude věnován intonarumori – hlukovým nástrojům italských futuristů, které na počátku 20. století navrhl malíř a hudebník Luigi Russolo. Manifest Umění hluku z roku 1913 vyzýval ke vzniku nového orchestru složeného výhradně z intonátorů hluku, které by reflektovaly zvuk moderního města a průmyslového věku. Tato utopická vize se po desetiletích zapomnění v uplynulých letech znovu probouzí – na Ostravských dnech poprvé vystoupí EFNI (Ensemble of Futurist Noise Intoners), mezinárodní soubor složený z performerů a skladatelů Luciana Chessy, Anny Clementi, Wernera Duranda a Jana Koláře, který nástroje rovněž rekonstruoval. Po vystoupeních v Berlíně, Praze a na festivalu Druskomanija v Litvě uvede EFNI v Ostravě nové skladby českých i zahraničních autorů – mj. Milana Guštara, Petera Ablingera nebo Philla Niblocka. Intonarumori se do Ostravy vracejí po roce – vloni hrály klíčovou roli v opeře Hořký konec Russolův, na festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava.
Do prostor FUTUREA a Národního zemědělského muzea se festival vrací v sobotu 23. srpna, kdy se koná Minimaraton elektronické hudby. Na čtyřech scénách s rozdílným zvukovým charakterem – například s keramickým soundsystémem nebo berlínským systémem BUSS, optimalizovaným pro extrémní frekvence – proběhne více než patnáct performancí! Program zahrnuje široké spektrum přístupů od improvizací po komponované skladby pro netradiční nástroje, včetně 3D tiskáren či páskových magnetofonů. Vystoupí například Kazuhisa Uchihashi, Augustė Vickunaitė, Richard Grimm nebo Jean-Philippe Gross. Skladba Gerarda Lebika připomene první ostravské vystoupení Philla Niblocka z roku 2009, které se tehdy odehrálo v prostorách bývalé VI. ústředny vysokých pecí. Práce s prostorem se letos promítne i do unikátního projektu Nemiesta skladatele Miroslava Tótha a přinese s kvartetem hráčů uměleckou intervenci přímo do veřejného prostoru města.
V pátek 29. srpna navážeme na tradici Dlouhých nocí na Ostravských dnech – více než osmihodinový maraton komorní soudobé hudby se letos uskuteční i v prozatímně opuštěném Hotelu PALACE v centru Ostravy, který čeká rekonstrukce, a v prostorách City Campusu Ostravské univerzity. Tento koncertní formát nabízí posluchačům možnost ponořit se na dlouhou dobu do světa soudobých kompozic různorodých seskupení – od komorních souborů Ostravské bandy přes sólisty z Evropy a USA až po dvojice hráčů. Mezi výrazné momenty patří program Voice & Piano v podání basbarytonisty Nicholase Isherwooda a klavíristy Daana Vandewalla, který zahrnuje díla Frederica Rzewského nebo Johna Cage. V houslovém bloku Only Violin zazní skladby Salvatora Sciarrina či Miroslava Srnky v podání Hany Kotkové, ve skladbě Luigiho Nona se k ní připojí Olivia de Prato. Violoncellista Charles Curtis, dlouhodobý spolupracovník La Monte Younga, představí v rámci programu Only Cello kompozici Naldjorlak francouzské skladatelky Éliane Radigue. Celý večer je mimořádnou příležitostí zažít hudbu v neobvyklém prostředí dočasné ostravské „The Kitchen“, ale nabídne i možnost občerstvení pod širým nebem ve dvoraně studentské rezidence Kampus Palace, v rámci komplexu bývalého Hotelu PALACE.
Vstupenky na festival jsou dostupné v sítích GoOut a OstravaInfo nebo na pobočkách Ostravského informačního servisu.
Více informací na webu www.newmusicostrava.cz a Facebooku www.facebook.com/ocnhOva/.
Institut a Festival Ostravské dny se konají za hlavní podpory statutárního města Ostravy, Ministerstva kultury ČR, Moravskoslezského kraje, Siemens Music Foundation a díky dalším institucím, nadacím i podpoře soukromého sektoru. Za velkorysou a kontinuální pomoc děkujeme Veronice a Liboru Winklerovým. Za mecenášskou podporu také Haně a Martinovi Vohánkovým.
Kde nás najdete:
www.newmusicostrava.cz
YouTube: newmusicostrava
Facebook: ocnhOva
Instagram: ocnh