Navigace

Jarní premiéry v Rokoku: David Grossman a Luchino Visconti

3. 3. 2020
TZ/jal

PRAHA: Hned dvě premiéry se vbřeznu uskuteční vdivadle Rokoko. První bude dramatizace bestselleru izraelského spisovatele Davida Grossmana Přijde kůň do baru sJurajem Kukurou v hlavní roli adruhou divadelní verze Posedlosti, filmového scénáře italského režiséra Luchina Viscontiho.

V divadelní adaptaci Grossmanovy knihy, oceněné v roce 2017 prestižní Man Bookerovou cenou, se 6. března divákům poprvé představí Juraj Kukura jako stárnoucí stand-up komik Dovík Grunstein, který se během dvouhodinového vystoupení v baru na periferii nevýznamného města pokusí o nemožné: pobavit publikum a přitom se vyrovnat s vlastním životem. „Je to příběh jednoho pokleslého komika, ze kterého se stane člověk, “ řekl Juraj Kukura k inscenaci. Vedle Kukury obsadil režisér Martin Čičvák ještě Terezu Marečkovou.

O tři týdny později 28. března bude následovat premiéra Posedlosti. Film italského režiséra Luchina Viscontiho z roku 1943 je inspiroval román představitele tzv. americké drsné školy Jamese M. Caina Pošťák vždycky zvoní dvakrát. Snímek v době uvedení (1943) vyvolal skandál a do běžné distribuce se dostal až po skončení druhé světové války. V Rokoku v nastudování temného psychologického příběhu o milostném trojúhelníku hrají mileneckou dvojici Lucie Žáčková a Aleš Bílík. „James M. Cain stál u zrodu žánru drsných milostných příběhů. Jako básník vraždy a morálních důsledků viny plynoucí ze silného vášnivého milostného citu se soustředil na subjektivní psychologické pochody hrdinů, kteří se kvůli rozličným ambicím stále více zaplétají do osudové smyčky svého zločinu. Viscontiho scénář, z něhož jsme vycházeli v naší inscenaci Posedlosti, téma posunuje do osobitého zobrazení zklamané a zbídačené společnosti, determinované beznadějně pudovým a duchovně rozvráceným ovzduším. Inspirace drsnou školou leží spíše v rovině kritického pohledu na absurditu vnějškově zmanipulovaných mezilidských vztahů. Tak jako Viscontiho nás zajímají nikoli vítězové, ale poražení, krajní situace odhalující pravdu o člověku a pohled, který jde dál za realitu,“ uvedla dramaturgyně a autorka divadelní adaptace Simona Petrů. V režii Jakuba Šmída dále hrají Radim Kalvoda nebo Vojtěch Dvořák.

 

David Grossman                  Přijde kůň do baru

Divadelní adaptace                    Saša Sarvašová a Martin Čičvák s použitím slovenského překladu

                                      Silvie Singerové

 

Režie                                Martin Čičvák

Dramaturgie                     Saša Sarvašová

Dramaturgická spolupráce        Kristina Žantovská

Hudba                      Ivan Acher

Výprava                         Georges Vafias

Poradce pro výběr vtipů              Peter Matyšák

 

Hrají                           Juraj Kukura a Tereza Marečková

 

Česká premiéra                  6. a 7. března v divadle Rokoko

Nejbližší reprízy                     20. a 21. 3. 2020

 

 

Luchino Visconti                      Posedlost

podle románu Jamese M. Caina

Pošťák vždycky zvoní dvakrát

 

Režie                           Jakub Šmíd

Divadelní adaptace a dramaturgie Simona Petrů

Scéna                           Petr Vítek

Kostýmy                         Lenka Odvárková

Hudba                      David Hlaváč

 

V hlavních rolích                     Lucie Žáčková, Aleš Bílík a Radim Kalvoda

Dále hrají                            Renáta Matějíčková, Vojtěch Dvořák a Pepa Honzík

Sdílejte
Check icon Error icon