Sonda do života uměleckých spolků – Kino Řevnice
ŘEVNICE: Česká republika je kulturním státem a má se v tomto ohledu čím pochlubit, jeho velká…
ZAHRANIČÍ, ČR: Po sedmiměsíční pauze otevřelo koncem května své brány i 33 českých kin ze sítě Europa Cinemas, která vítají první diváky. Zatímco se některá z nich během uzavření zapojila do úspěšných online projektů jako Moje Kino Live, jiná naopak zcela zavřela a čas využila pro potřebné rekonstrukce. Kina dokázala svůj provoz i díky dotacím částečně ufinancovat a své zaměstnance udržet. První týdny provozu ale ukázaly, že návrat diváků bude spíše pozvolný. Návštěvnost leží i v rukách distributorů, kteří začínají ohlašovat termíny dříve odsunutých premiér.
Otevření kultury je jedním z důležitých kroků pro návrat k normálu. U kin je to znatelné nejen ve velkých, ale zejména na menších městech, která v regionech často fungují jako jedna z mála center kultury i jako místo pro setkávání místní komunity. Jejich provoz není závislý pouze na projekci samotné, ale často i na pořádání dalších kulturních a vzdělávacích akcí či workshopů pro všechny věkové kategorie.
Ačkoliv je aktuální rozvolnění v oblasti kultury stále doprovázeno nutnými hygienickými opatřeními, těší se kina ze sítě Europa Cinemas na první návštěvníky. Některá z nich však zmiňují problémy, které aktuální omezení přináší. „Souhlasím s nařízením o poloviční kapacitě, ale negativní testy nemáme jako provozovatelé jak ověřovat. Zaprvé nemáme právo diváka legitimovat, zadruhé, pokud si divák bude chtít negativní test „vyrobit“ sám, nic mu v tom nezabrání. Navíc nás stále omezuje i zákaz konzumace v sále, který nadále platí i přesto, že už je možné navštěvovat vnitřní prostory restaurací,“ říká Vladan Literák, provozovatel Kina Vlast z Frýdku-Místku, které je členem prestižní evropské sítě.
Kultura jako motor ekonomiky
EUROPA CINEMAS
Své zástupce má síť Europa Cinemas již v 738 městech celé Evropy, v Česku se jedná o celkem 33 kin. Do prestižní sítě, kterou financuje program Evropské komise Kreativní Evropa se kvalifikují jen taková kina, která do své dramaturgie zahrnují kvalitní evropské filmy. I tím se Evropská unie snaží podporovat lokální kinematografii, která trpí ubytkem diváků ve prospěch hollywoodské produkce.
„Menší kina zapojená v síti Europa Cinemas jsou vedena nadšenými a schopnými lidmi, kteří chápou, že jsou mnohdy pro místní jediným kulturním středobodem. Patří jim velký dík, že stále vymýšlejí nové projekty a pečlivě připravují program kina tak, aby obsahoval kvalitní evropskou kinematografii, ale zároveň si v něm vybral opravdu každý,“ vysvětluje Daniela Staníková, vedoucí kanceláře programu Kreativní Evropa MEDIA, pod který síť kin spadá.
Budoucnost kin po covidu
„Otevírání kultury je tím, co si lidé pocitově spojují s návratem do normálu, což je teď stěžejní po tak dlouhé sociální izolaci. Neměli bychom ale zapomínat ani na ekonomické dopady dlouho očekávaného otevření kultury. Kulturní a kreativní průmysl tvoří v Evropě dvakrát více pracovních míst než automobilový průmysl a telekomunikace dohromady a generuje 5,3 % HDP Evropské unie. I proto je nutné omezení v tomto sektoru co nejdříve uvolňovat,“ doplňuje Daniela Staníková.
PLATNÁ OPATŘENÍ V KINECH
První týdny ale ukazují, že Češi jsou zatím opatrní a do kin se nehrnou. Po květnovém otevření převážně menších kin se od 10. června přidávají i multiplexy, jejichž projektory doposud zůstávaly vypnuté.
Podle kinařů nyní záleží především na distributorech, jaké filmy do kin pustí, aby diváci měli důvod znovuotevřená kina navštívit. Vedle podzimních taháků, které zatím ještě řada diváků neměla možnost zhlédnout, distributoři lákají i na řadu českých premiér. Diváci se tak mohou těšit například na nový dokument Heleny Třeštíkové Anny nebo na rodinný film Mazel a tajemství lesa, které byly rovněž podpořeny z programu MEDIA Kreativní Evropy. Ze zahraničních filmů zůstává tahákem dánský hit Chlast.
Společně s diváky kinaři ze sítě Europa Cinemas bedlivě vyhlížejí zejména letní sezónu. „Soudě podle loňských dat bude návrat do kin pozvolný, na druhou stranu ale dlouhodobá sociální deprivace také může hrát svou roli. Návštěvnost letních kin ale čekáme vysokou,“ zmiňuje Barbora Kucsa Prágerová z prostějovského Kina Metro 70. Podobné očekávání má i Vladan Literák z frýdecko-místeckého Kina Vlast. „Jak se bude vyvíjet návštěvnost českých kin se ukáže hlavně po dnešku, kdy do kin vstupují první české premiéry. Věříme, že nové filmy diváky přitáhnou a dosavadní návštěvnost se tak začne postupně zvedat,“ dodává.
KONTAKTY
Kancelář Kreativní Evropa: www.kreativnievropa.cz
Europa Cinemas: www.europacinemas.org
PROGRAM Kreativní Evropa Media
Kreativní Evropa MEDIA je program Evropské unie, který již třicet let podporuje kinematografii a audiovizi. Je součástí programu Kreativní Evropa, jehož cílem je poskytovat financování projektům v oblasti scénických umění, výtvarného umění, nakladatelství a literatury, filmu, televize, hudby, mezioborového umění, kulturního dědictví nebo videoher.
Program Kreativní Evropa MEDIA podporuje nejen konkrétní evropská audiovizuální díla, ale i filmové festivaly a kina, která v dramaturgii zahrnují evropské filmy, nabízí vzdělávací akce pro mladé diváky a kvalifikují se tak do celoevropské sítě Europa Cinemas. Tu Kreativní Evropa finančně podporuje už od roku 1992, a to celkem v 738 městech Evropy. Celkem tak pomáhá financovat více než 3 130 promítacích sálů v celé Evropě. V Česku je do sítě zapojeno 33 kin. Nyní začíná nové sedmileté programové období Kreativní Evropy.