Štumpfová propojuje své mezioborové zkušenosti z oblasti ilustrace, módy a volné grafiky do celistvé výtvarné výpovědi s prostorovým i hluboce emocionálním rozměrem. Zve návštěvníky ke ztišení a soustředění na drobné, často opomíjené vrstvy každodennosti.
„Malé křehkosti jsou jako zastavený čas. Nepřinášejí odpovědi, ale prostor, kde můžeme cítit a vnímat. Zažívá je každý z nás. Je to naše zranitelnost, kdy v sobě rozpoznáme něco malého a bolavého, co pak potřebuje naši něžnou péči. Jsou to momenty, kdy se nám otevře srdce a jsme schopni chápat sami sebe i ostatní laskavěji, v celém našem lidství se všemi chybami a omezeními,“ uvádí autorka.
V hlavní roli papír
Výstava sestává ze dvou hlavních instalací vytvořených z ručně barveného hedvábného papíru – materiálu, jenž je pro Štumpfovou typickým vyjadřovacím prostředkem, a to nejen kvůli své fyzické lehkosti, ale také symbolickému významu.
„Hedvábný papír se v mé práci objevil jako přirozený prostředek k vyjádření jemnosti. Je zároveň subtilní i nestálý, musíte s ním zacházet s respektem, aby se nepoškodil. Ale zároveň právě v tom se otevírá jeho síla. Tato křehkost není slabostí, je výzvou. Také mi umožňuje pracovat citlivě s barevností, dosáhnout požadovaných jemných přechodových odstínů,“ objasňuje umělkyně.
Kurátorka Veronika Hajdyla dodává: „Oslovila jsem Marii právě proto, že její přístup k práci s papírem je v kontextu současné české výtvarné scény ojedinělý.“
Intimita v detailech
Jedno z děl vytváří v galerijním prostoru měkkou stěnu, jakousi haptickou a vizuální membránu, jež diváka obklopuje a nabízí mu prostor ke ztišení. Druhé, zavěšené v prostoru foyer u balkónu, levituje a reaguje na pohyb vzduchu. Tvar se proměňuje, připomíná tělo, krajinu, nestálé emoce. „Zajímá mě, jak naše vnitřní světy reagují na okolí. Jak jsou neustále tvárné, i když si toho třeba nevšimneme. Instalace není zcela statická. Vytváří variabilní prostor, do kterého vstupuje divák, a to nejen tělem, ale i svým vnitřním naladěním,“ popisuje Štumpfová.
Drobnější práce rozmístěné po celém divadle dotváří atmosféru intimity. Kresby, koláže a objekty fungují jako tiché vstupy do autorčina vnímání světa. Každý fragment zachycuje drobnou, ale významnou stopu paměti, blízkosti či vnitřního pohybu. „Marie otevírá divákům prostor, kde se jemnost stává nástrojem pochopení,“ doplňuje Hajdyla.
Společná tvorba a cit pro materiál
Výstava vznikala během téměř ročního dialogu mezi autorkou a kurátorkou. Vedle osobních setkání v ateliéru probíhala řada konzultací na dálku.
„Byla to intenzivní spolupráce, která nás obě posunula. Hodně jsme diskutovaly, sdílely náčrty i pochybnosti,“ popisuje kurátorka. „Koncepce vznikala postupně během delšího období úvah a sbírání zkušeností. Konkrétní myšlenky a jednotlivá díla se pak ukázala jasněji v jeden okamžik, kdy přišla hlubší vlna inspirace a vše najednou zapadlo na své místo a vytvořilo soudržný celek,“ prozrazuje Štumpfová.
Výstava Malé křehkosti nabízí výjimečný prostor pro zpomalení a vnímání jemných vrstev reality, na něž často v každodenním shonu zapomínáme. V rámci české výtvarné scény představuje unikátní přístup k materiálu i tématům intimity, citlivosti a tělesnosti. Nenechte si ujít setkání s uměním, které nepotřebuje křičet, aby zasáhlo.
Praktické informace
Název výstavy: Malé křehkosti / Petites Fragilités
Autorka: Marie Štumpfová
Kurátorka: Veronika Hajdyla
Místo: Galerie Růžový salonek, Beskydské divadlo Nový Jičín
Vernisáž: 14. října 2025 v 17:00
Trvání výstavy: do ledna 2026
Vstup: zdarma
Otevírací doba: dle programu Beskydského divadla Nový Jičín