Navigace

Mapování potřeb „nezávislého“ divadelního sektoru v Praze

16. 7. 2013
mis

<p>PRAHA: Katedra produkce DAMU ve spolupráci s Divadlem LETÍ iniciovaly v květnu pracovní setkání zástupců pražské „nezávislé“ divadelní scény. Ambicí diskuse bylo zmapování a definování jejích potřeb a návrhů případných řešení. Na základě diskuse vznikla studie Jiřího Sulženka Mapování potřeb „nezávislého“ divadelního sektoru v hl. m. Praze.</p> <p>Tato stručná studie vznikla v kontextu a v reakci na právě probíhající diskusi o pražské divadelní síti a její optimalizaci otevřenou radním pro kulturu hl. m. Prahy ing. Václavem Novotným a rozvedená pracovní skupinou Ondřeje Černého v Institutu umění/Divadelním ústavu. Vychází z toho, že něco jako „optimalizace“ asi není v tak živém organismu jako je divadlo reálné, a že daleko smysluplnější je zaměřit se na schopnost rychle se adaptovat na měnící se realitu.</p> <p> Studie vychází z předpokladu, že tzv. nezávislá scéna je schopna adaptability, inovace a v mnoha ohledech i efektivity a jako taková může být a měla by být vnímána jako důležitá součást strategických úvah o kultuře a kreativních průmyslech v Praze. Protože se dosud debata vedla především o nynějších, městem zřizovaných příspěvkových divadlech, považují zástupci pražské „nezávislé“ scény za podstatné otevřít debatu i o tzv. nezávislém sektoru. Výchozím krokem k této debatě je mapování jeho potřeb.</p> <p> Výzkum se zaměřil na 28 divadelních souborů. Kritériem pro výběr bylo jednak financování jejich projektu grantem hl. m. Prahy (ať už jednoletým nebo víceletým) a fakt, že neprovozují divadelní prostor a stálý soubor ve vlastní režii. Tuto charakteristiku výzkum shrnuje pod pojem „nezávislé divadlo“ nebo „nezávislá scéna“ s vědomím, že toto pojmenování není přesné a bude vyžadovat samostatnou debatu. Do dotazníkového výzkumu se aktivně zapojilo 17 souborů, následné debaty v Divadle Disk 13. května 2013 se účastnilo 60 zástupců souborů, ale i divadel nebo reprezentantů Institutu umění, Ministerstva kultury ČR nebo Herecké asociace.</p> <p> Z výzkumu a diskuse vyplynuly jasné potřeby:<br />
– potřeba rezidenčních, zkušebních a skladovacích prostor;<br />
– potřeba dalšího vzdělávání pro organizační pracovníky souborů;<br />
– vznik produkčního zázemí ve smyslu sdílených kanceláří a know-how pro management, marketing a touring;<br />
– potřeba dalšího výzkumu publika a kampaně na jeho rozvoj;<br />
– potřeba diskuse o evaluačních kritériích (benchmarking, kvalitativní kritéria, sebeevaluace) pro sektor nezávislého divadla.</p> <p> Více o výzkumu a diskusi viz zdroj

Sdílejte
Check icon Error icon