<p>ČELÁKOVICE: Spolek pro varhanní hudbu ve spolupráci s Radou starších Církve československé husitské uspořádal 3. října 2015 v Husově sboru v Čelákovicích koncert vokálně-instrumentálního souboru Affetto.</p> <p>Soubor tvoří mužské pěvecké kvarteto ve složení Jan Mikušek (kontratenor), Vladimír Richter a Marek Olbrzymek (tenory) a Aleš Procházka (bas); tentokrát se k nim varhanními improvizacemi připojil Petr Kolař. Program výstižně naznačil dějiny českého vokálního vícehlasu. Zahrnoval církevní skladby od 12. století – anonymní, také z kodexů Speciálník a Franusova, i díla, jejichž autory byli Petrus Wilhelmi de Grudenz (zaznělo jeho vícetextové moteto) či Chrystophorus Hecyrus až k pracím Jana Trojana Turnovského (přelom 16. a 17. století). Některé ze starších kompozic se pravděpodobně zpívaly v chrámech v Husově době.<br />
Ukázkou hypotetických možností vývoje žánru a svým způsobem i kuriozitou, byla skladba Ave maris stella od stálého spolupracovníka souboru, varhaníka Martina Jakubíčka, jejíž hudební řeč od renesančních základů dochází až ke zcela dnešnímu výrazu. Závěrem zazněly spirituály v úpravě dvou členů souboru, Vladimíra Richtera a Marka Olbrzymka.<br /> Každý ze zpěváků prezentoval svoje individuální hlasové kvality i barvu, přitom se všichni navzájem výborně pojili, také v sametově znějících nižších dynamických hladinách. Nejen objemem hlasu zvláště zaujal basista Aleš Procházka – jeho pedálové hloubky propůjčovaly zvuku souboru mimořádné kouzlo. Základem pro vyjádření stylového odlišení prováděných skladeb je suverénní pěvecká technika: ve středověké hudbě zněly naléhavě rovné hlasy, ve spirituálech, zvláště v sólech, naturální otevřený zvuk.<br />
Soubor využil všech prostor sboru – hlasy zněly z kůru i před oltářem a také při přecházení, změně místa. Závěrečný přídavek, mariánská procesní píseň (s lidovým základem), podtrhl zaměření programu.</p>