Navigace

Nový evropský projekt v Muzeu východních Čech v Hradci Králové spojí muzea, galerie, byznys a kreativce

11. 12. 2025
Lucie Peterková

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ-ČR-ZAHRANIČÍ: Muzeum východních Čech v Hradci Králové (MVČ HK) zahajuje společně s partnery z Finska, Švédska a České republiky tříletý projekt Synergy Across Sectors (SXS), který má ambici zásadně proměnit způsob spolupráce s kreativci a byznys sektorem v dlouhodobě fungující evropskou síť. Projekt je financován Evropskou unií – programem Erasmus+ v oblasti vzdělávání dospělých – celkovou částkou 400 000 EUR. Projekt je pod záštitou Ministerstva kultury České republiky a s podporou Královéhradeckého kraje.

Začátkem roku 2026 bude spuštěna komunikační platforma pro všechny aktéry. Sdíleny budou příklady dobré praxe i zajímavé akce k mezisektorové spolupráci v ČR i zahraničí. Komunikační platforma bude aktivní po celou dobu projektu, tedy do roku 2028. Zároveň na jaře 2026 začne vzdělávání ve storytellingu a vzdělávací laboratoř podporující mezisektorovou spolupráci. Gamefikační studio Charles Games vytváří aplikaci s metodickými postupy spolupráce a jeho pilotní verze bude zpřístupněna v polovině roku 2027.

„Kulturní instituce mají obrovský potenciál stát se místem, kde se setkávají různé profese a vznikají nové nápady. Projekt posouvá muzea a galerie směrem k inovativním vzdělávacím centrům, která aktivně propojují svět kultury, kreativity a podnikání. Zapojíme až 500 aktérů z muzeí, galerií, kreativního průmyslu a byznys sféry a pomůžeme jim v propojení a úspěšné spolupráci. Jedním z cílů je i vytvářet produkty a společné aktivity,“ uvádí Mgr. Ivana Valášková, vedoucí Centra kreativního muzejnictví Královéhradeckého kraje.

Partnery projektu jsou Novia University of Applied Sciences – Fakulta umění a kultury z finského Jakobstadu, kde působí odborníci na kreativní podnikání a digitální kulturu, švédský kreativní hub Subtopia podporující mezioborovou spolupráci v kulturním odvětví, Centrum kreativního muzejnictví KHK při MVČ HK a pražské gamefikační studio Charles Games.

SXS reaguje na současné výzvy kulturních institucí – nutnost digitální transformace, hledání nových cest k publiku a větší otevřenost mezioborovým partnerstvím. Projekt poprvé systematicky propojí kulturní sektor, byznys a kreativní odvětví v rámci vzdělávání dospělých. Dále klade důraz na udržitelnost a inkluzivní přístup a přístupnost také pro freelancery, malé firmy a osoby z méně zastoupených skupin.
Vytváří tak replikovatelný evropský model spolupráce, který bude možné přenést i do dalších zemí.

Sdílejte
Check icon Error icon