Navigace

Střední Čechy hlásí rekord – 577 tisíc návštěvníků za pololetí

19. 8. 2025
Lucie Vurbsová

STŘEDOČESKÝ KRAJ: V prvním pololetí letošního roku přijelo do hromadných ubytovacích zařízení ve středních Čechách téměř 577 tisíc návštěvníků, což bylo nejvíce od roku 2012. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se ubytovalo o 2,7 tisíc hostů více. Většinu návštěvníků tvořili tuzemští hosté. Ze zahraničních návštěvníků přijelo nejvíce turistů z Německa, Slovenska, Polska a Rakouska.

od 1. 1. 2025 do 31. 7. 2025

Podle údajů Českého statistického úřadu, který zveřejnil počty návštěvníků hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) ve Středočeském kraji, se v první polovině roku ubytovalo nejméně hostů v únoru (57,7 tis.), nejvíce v červnu (143,6 tis.). Meziročně se více hostů ubytovalo v lednu (o 9,6 %), v dubnu (o 8,6 %), v květnu (o 1,1 %) a v červnu (o 0,6 %), méně návštěvníků než v předchozím roce dorazilo v únoru (o 10,0 %) a v březnu (o 7,8 %). Průměrná délka pobytu jednoho hosta v regionu v 1. pololetí představovala 2,09 noci, což bylo méně než celorepublikový průměr (2,44) a z mezikrajského pohledu se jednalo o třetí nejnižší hodnotu.

Nárůst turistů i ve druhém čtvrtletí

V měsících dubnu, květnu a červnu, se v kraji meziročně zvýšil počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních o 2,8 % a počet přenocování o 3,4 %. Do regionu přijelo celkem 382,5 tisíc návštěvníků. Všechny měsíce druhého čtvrtletí zaznamenaly nejvyšší návštěvnost od roku 2012. Došlo také k navýšení obsazenosti ubytovacích kapacit. Ve sledovaném období byly pokoje v hotelích a penzionech obsazené o trochu víc než loni – v průměru byly zaplněné 40,4 % času, zatímco loni to bylo 39,5 %. „Rekordní pololetní návštěvnost potvrzuje, že střední Čechy mají turistům co nabídnout. Vidíme ale i výzvy – například v prodloužení délky pobytu hostů. Právě na to se chceme zaměřit, zejména na rozšiřování nabídky turistické infrastruktury, ale i na propojování služeb a nabídky zážitků tak, aby návštěvníci u nás zůstávali déle a objevovali region do hloubky,“ komentuje data návštěvnosti Václav Švenda, radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Středočeského kraje.

Kdo přijíždí?

Domácí turisté stále dominují – v druhém čtvrtletí tvořili zhruba 76,7 % hostů. Letošní nárůst zaznamenala i zahraniční klientela, a to o 9,2 %. Mezi zahraničními návštěvníky vedli turisté z Německa (31,7 %), následovaní turisty ze Slovenska (13,9 %), z Polska (9,1 %) – jejich počet však mírně poklesl – a turisty z Rakouska (6,7 %), kteří meziročně přibyli o výrazných 29,7 %. Přijelo také o 41 % více návštěvníků ze Spojených států nebo o 20 % více turistů z Itálie. Nárůst zaznamenaly střední Čechy také v příjezdu turistů z Číny, a to o 32 %.

„Celkový výsledek první poloviny roku tak potvrzuje, že i navzdory sezónním výkyvům zájem o střední Čechy zůstává silný. Přes zimní slabší měsíce se první pololetí ukázalo jako velmi dobré: dosáhli jsme nejvyšší návštěvnosti za 14 let. To je pro nás výzva i závazek – chceme dál rozvíjet nabídku pro domácí i zahraniční turisty,“ uvádí Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu.

Na podporu turismu v regionu se Středočeská centrála cestovního ruchu zaměřuje dlouhodobě. „V letošním roce realizujeme celou řadu kampaní. V květnu a červnu jsme tuzemské návštěvníky oslovili OOH kampaní Pustit k vodě na podporu turistiky okolo středočeských řek. Na Slovensku běží půlroční OOH kampaň formou digitální reklamy v Bratislavě na hlavní autobusové stanici ve spolupráci se společností Slovak Lines a v květnu a červnu proběhla také radiová kampaň na nejposlouchanějším českém rádiu Evropa 2. V průběhu července a srpna jsme představili tipy na aktivní dovolenou v regionu v rámci pořadu Česko Offline na internetovém kanálu TN Live TV Nova. Realizovali jsme také dvacet press tripů pro zahraniční novináře. Další kampaně v Česku plánujeme i na podzim, kdy pokračujeme s kampaní Utečte z města. Reklama obdobného charakteru poběží i v zahraničí, a to ve spolupráci s CzechTourism,“  dodává Jakub Kulhánek.

Celý report ČSÚ najdete zde.

Sdílejte
Check icon Error icon