Výstava se uskuteční od 8. do 12. října 2025 v Letohrádku královny Anny (Belvedére) v Královské zahradě Pražského hradu a nabídne jedinečný pohled na trofej jako symbol vítězství, moci a choulostivé otázky úspěchu.
Triumf trofejí je uměleckou reflexí kultury ocenění a uznání v současné společnosti. Velčovského tvorba se pohybuje na pomezí tradičního řemesla a konceptuálního designu a často využívá sklo jako médium pro zkoumání hlubších společenských a historických souvislostí.
„V případě Maxima se trofeje snaží s ironií reflektovat lidské postoje a zaměřují se na naše vnímání ocenění a křehkou realitu úspěchu,“ říká Dr. Stephan Hamel, kurátor a teoretik umění a designu.
Tato výstava reinterpretuje trofej jako artefakt, který se v průběhu času mění z prestižního vyznamenání v předmět nesoucí nečekaný ironický příběh. Instalace budou obsahovat především skleněné objekty, z nichž některé jsou vyrobeny z uranového skla, známého svou jedinečnou fluorescencí, která vytváří fascinující vizuální efekty.
„Trofeje jsou fascinující předměty – jsou nositeli příběhů o vítězství, ale zároveň mohou symbolizovat pád nebo prázdnotu. Chtěl jsem vytvořit sérii, která tento paradox zkoumá a vyvolává diskusi o hodnotě ocenění v dnešním světě,“ říká Maxim Velčovský.
Výstava bude součástí programu festivalu Designblok 2025, který každoročně přitahuje designéry, umělce a kurátory z celého světa. Triumf trofejí představí předměty, které spojují tradiční techniky s moderními přístupy a zpochybňují tradiční vnímání prestiže a uznání.
Všechny práce vznikly ve sklárně AJETO, kterou v roce 1994 založili Petr Novotný a Bořek Šípek a která spolupracovala s mnoha designérskými firmami, mimo jiné s Driade, Vitra, Sawaya & Moroni, Rosenthal, Anthologie Quartett, Arzenal atd. Sklárna AJETO se brzy stala celosvětovým synonymem pro české ručně tvarované dekorativní sklo na dalších téměř 30 let a sklárna se stala mekkou zpracování skla pro světové sklářské výtvarníky, designéry, architekty, osobnosti showbyznysu a filmaře. Bylo zde vyrobeno mnoho trofejí.
O umělci:
Maxim Velčovský je jedním z nejvýznamnějších českých designérů současnosti. Působí jako umělecký ředitel společnosti Lasvit a jeho díla jsou zastoupena v prestižních galeriích a muzeích po celém světě, včetně Victoria & Albert Museum v Londýně, Neue Sammlung v Mnichově, Centre Pompidou v Paříži a Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Za svou práci získal řadu ocenění, mimo jiné Czech Grand Design Award, Elle Decoration Design Awards, Wallpaper award, cenu pro nejlepšího art directora časopisu Interior. Jeho tvorba zahrnuje užité umění, design a konceptuální umění, často reflektuje společenské a historické souvislosti.
O společnosti AJETO – hlavním partnerovi výstavy
Světoznámá sklárna AJETO si letos připomíná 30 let nepřetržité řemeslné výroby. Její vybavení, know-how a zručnost řemeslníků vytvořily výjimečné prostředí, které zůstává centrem špičkových designérů a umělců z celého světa. Společnost AJETO byla založena v roce 1994 Petrem Novotným a Bořkem Šípkem a spolupracovala s takovými ikonami, jako jsou Jean-Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Dale Chihuly, Ettore Sottsass, Yabu Pushelberg, Arik Levy, Zaha Hadid, Alesandro Mendini, bratři Campanové, Maarten Baas a další kreativní mozky, které zanechaly trvalou stopu ve sklářském umění. Nyní je součástí skupiny Lasvit a pokračuje ve spojování tradice s inovací a vrací se k navrhování charakteristických kolekcí váz pod značkou AJETO.
Předmluva k myšlence výstavy
Dr. Stephan Hamel
Maxim Velčovský otevírá citlivé téma úspěchu. Trofej – kdysi hmatatelný symbol zásluh – se dnes často mění v prázdné gesto, ozdobu ega nebo dekoraci sociálních sítí. Ocenění se rozdávají v akademii, umění, byznysu i sportu, ale jejich hodnota se vytrácí. Zůstává jen křehká iluze slávy, kterou lze snadno zlomit.
Právě proto jsou skleněné trofeje tak výmluvné. Jejich průhlednost odhaluje prázdnotu, jejich křehkost ukazuje, jak snadno se úspěch tříští. Hodíte-li křišťálovou trofej o zem, rozpadne se na tisíc střepů – gesto, které se mění v performanci. Podobně s křehkostí a destrukcí pracoval už Bořek Šípek, jenž dokázal z obyčejného aktu rozbití skla vytvořit silný symbol.
Lze trofej proměnit v obyčejnou vázu nebo nádobu na drobné? Ano, a právě v tom spočívá ironie. Ocenění ztrácí vznešenost a mizí aura okamžiku, kdy jste byli „lepší než ostatní“. Zůstává jen rekvizita, která má připomínat výjimečnost, i když ji sama popírá.
Velčovský zdůrazňuje, že smysl trofeje nespočívá v materiálu ani ve tvaru, ale v pomíjivém okamžiku uznání – okamžiku, kdy vám, stejně jako římským vojevůdcům, někdo šeptá: „Pamatuj, že jsi jen člověk.“
Dnešní trofeje – od loveckých úlovků přes olympijské medaile až po virtuální „lajky“ – staví člověka na piedestal, ale jen na chvíli. Sláva se rychle vyprázdní a její místo zabírá banalita. Lovci hlav už nevystavují lebky na kůlech, ale sbírají sledující a „úspěchy“ v digitálním prostoru.
Výstava skleněných trofejí je proto ironickým komentářem i varováním. Ukazuje, že ocenění se dají koupit, vystavit a sbírat – ale nikdy skutečně vlastnit. Jsou křehká, průhledná a pomíjivá stejně jako naše současná potřeba potvrzení, že opravdu žijeme.
O výstavě Triumph of Trophies
The Triumph of Trophies / Maxim Velčovský
8-12.října 2025 ; denně (středa: 10–17 hod; čtvrtek až sobota: 10–21 hod; neděle: 10–19 hod)
Letohrádek královny Anny
Mariánské hradby 52/1, 118 00 Praha 1-Hradčany