Navigace

Umění sebepropagace XIII. – Slovácké divadlo

25. 6. 2025
ika

ČR: Redakce Pro kulturu v cyklu Umění sebepropagace přináší další příklad úspěšného PR v oblasti kultury. Několik anketních otázek jsme položili Josefu Kubáníkovi, tiskovému mluvčímu Slováckého divadla.

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Také redakce Pro kulturu sleduje nové trendy v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukazuje se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme zde otevřeli anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Josefa Kubáníka, tiskového mluvčího Slováckého divadla.

Anketa webu Pro kulturu – Slovácké divadlo

Slovácké divadlo v Uherském Hradišti funguje s menšími přestávkami už do roku 1945, kdy svou činnost zahájilo hrou Gabriely Preissové Její pastorkyňa. Dnes patří k nejúspěšnějším divadlům v ČR, za svou práci sklízí spoustu ocenění. Na svém kontě už má ceny Thálie, ceny Sazky a Divadelních novin, cenu České televize a několik festivalových cen. Soubor divadla nastudovává každoročně nové hry velkých autorů, i díky tomu se těší hojné návštěvnosti. Činoherní inscenace, muzikály a pohádky potěší široké spektrum publika. Divadlo se snaží oslovit také ty skupiny diváků, které kamenné divadelní budovy pravidelně nenavštěvují. Pro toto publikum vznikla alternativní dramaturgická linie Sloffácké divadlo nabízející jedinečné propojení netradičních míst s tématem inscenací. (Zdroj: Slovácké divadlo)

 

V jakém kraji ČR působíte?

Zlínský kraj

Kolik lidí má propagaci vaší organizace, instituce, akce na starosti? Kolik členů má „marketingový tým? Jak si dělí práci?

Propagaci Slováckého divadla ve všech médiích a na sociálních sítích zajišťují dva lidé, další kolegyně mají kromě jiného na starosti plakáty a komunikaci s diváky.

V jakém finančním rozmezí se pohybuje výše rozpočtu na marketing na daný rok

1) 50 000–250 000 Kč, 2) 250 000–500 000, 3) 500 000 –1 mil. 4) 1 mil. a více?

Slovácké divadlo si může dovolit pouze částku do 250.000.

Jaké jsou pro vás nejužitečnější nástroje sebepropagace? Bez přímého využití internetu? S přímým využitím internetu?

Je to mix přesně zacílený na konkrétní diváky. Některé oslovujeme prostřednictvím regionálních novin a televize, jiné přes celostátní média, další se o nás dozvídají v odborných periodikách, desetitisíce sledujících máme na sociálních sítích.

Co je brandem vaší organizace? Kým chcete být? Čeho chcete dosáhnout? Jaké jsou vaše hodnoty? Kdo by měli být vaši fanoušci? Jak chcete, aby vás vnímali? Kdo je vaše konkurence a jak se můžete odlišit?

Jsme lovebrandem, diváci Slovácké divadlo dlouhodobě milují nejenom díky repertoáru, ale i kvůli komunikaci s nimi a vstřícnosti. Pořádáme nejrůznější doprovodné akce – diváci se dostanou do zákulisí a poznají divadlo z jiné strany, seznamují se s herci, účastní se generálních zkoušek, besed, ukazujeme jim i část soukromí.

Good Practictices: Představte jeden váš projekt, který byl mimořádně úspěšný svou návštěvností, prodejností, sledovaností. Proč byl úspěšnější než jiné?

Takové projekty připravujeme pravidelně, momentálně je ve velké oblibě muzikál Jesus Christ Superstar se dvěma nominacemi na Thálii, komedie Úča musí pryč!, kterou hrajeme jako jediní přímo ve školní třídě základní školy už sedm let a stala se druhou nejreprízovanější v celé historii divadla, mimořádné obliby se dočkala i rekonstrukce soudního případu Teror, kterou uvádíme v autentickém prostřední skutečného soudu.

Vyplatila se vám investice do kampaně? Testujete si úspěšnost svých komunikačních strategií? Jak testujete, jaké nástroje k tomu využíváte, jaké ukazatele vás zajímají, podle čeho určujete úspěšnost/neúspěšnost? Monitorujete konkurenci, jak? Pokud jste v minulosti ukončili nějaké propagační aktivity, z jakého důvodu?

Jediným důležitým ukazatelem je plné hlediště a zájem diváků. Ačkoliv je v posledních letech kolem nás přetlak nejrůznějších akcí, jsme rádi, že pořád dokážeme oslovit publikum a pořád platí, že některá představení jsou beznadějně vyprodána.

Sbíráte kontakty na své cílové skupiny? Jak a kde?

Jsou to především maily, ty diváci zadávají při každé koupi vstupenek.

Jak intenzivně využíváte sociální sítě? Jaký typ obsahu tvoříte? Kterou ze sítí vaše cílová skupina preferuje? Kde jsou fanoušci nejvíce aktivní?

Sociální sítě jsou pro komunikaci zásadní. Ukazuje se, že diváky už nezajímá tolik produkce samotná, tu si umějí dohledat dle vlastních potřeb a preferencí, nicméně část naší komunikace jí věnujeme, důraz ale klademe i na emocemi obalené příběhy, na posilování divadelní komunity a potřebu sounáležitostí s ní. K tomu využíváme facebook, instagram a síť X.

Máte uzavřená mediální partnerství? Co z toho pro vás plyne? Jaká plnění nabízíte a co od partnerů očekáváte?

Ano, mediální partnerství využíváme ať s Českým rozhlasem Zlín, či s regionálním tiskem. Všem dodáváme obsah určený přesně pro jejich cílové skupiny, které se překrývají s těmi našimi.

Připravujete pro své příznivce nějaké speciální akce nad rámec běžné činnosti, díky kterým si upevňujete vzájemné vztahy – například soutěže, setkání s herci, akce pro děti? Je o tyto aktivity ze strany vašich cílových skupin zájem? A ten roste, klesá, drží se na stejných číslech? Máte nějaké domácí, případně zahraniční vzory?

Ano, v této oblasti jsme velmi činní. Jedním z projektů je Plusko, které prostřednictvím vzdělávacích workshopů přichází za studenty do škol, spolupracujeme s uherskohradišťskou nemocnicí, herci působí jako zdravotní klauni, pořádáme různé doprovodné akce k jednotlivým inscenacím… Zájem je obrovský a díky tomu je vztah divadla a diváků opravdu silný.

Myslíte si, že se vám povedlo něco, co by mohlo být inspirací i pro další píáristy? Nemusí to být celá komunikační strategie, někdy stačí drobnost, nápad, vychytávka…, které vedly ke zvýšení prodeje, sledovanosti, návštěvnosti…

Jít svojí vlastní cestou. Mít vášeň, chuť a nebát se zkoušet nevyzkoušené.

Využíváte nástrojů umělé inteligence při svých MKT a PR aktivitách?

Ne.

www.slovackedivadlo.cz

Sdílejte
Check icon Error icon