Dlouhé a vydatné ovace publika v zaplněném Divadle Jiřího Myrona patřily včera večer pochopitelně velmi nezvyklé hudbě Aloise Háby, ale ruku v ruce také spojenému orchestru Ostravské bandy a ONO (Ostrava New Orchestra) – orchestru mladých. Přes osmdesát hráčů provedlo velmi komplexní a komplikovanou partituru nikdy nikým neslyšené opery Přijď království Tvé, které si Alois Hába cenil ve své tvorbě nejvíc. Hlavním hrdinou toho večera se stal francouzský dirigent Bruno Ferrandis, který se studiem opery zabýval asi půl roku. Více zde https://vltava.rozhlas.cz/dirigent-bruno-ferrandis-vsechny-mikrotony-sveta-spojte-se-7550743.
Velký obdiv sklidili zpěváci, ať už sóloví, tak sboroví, se kterými neobvyklé party v šestinotónovém systému nastudoval Jurij Galatenko, sbormistr ostravské opery. Režie a scéna tandemu Jiří Nekvasil a David Bazika se nesla v duchu „ instalace“, což bylo z mnoha důvodů nejlepší řešení pro toto politické oratorium, které publicista a kritik Boris Klepal nazval ve svém lektorském úvodu před představením nejen operou socialistickou a antroposofickou, ale také „utopickou“. Na místo činu se vedle početného publika sešla celá řada kritiků a komentátorů hudební scény u nás i ze zahraničí, první kritika vyšla dnes od Radmily Hrdinové, čtěte zde https://www.novinky.cz/kultura/476042-recenze-habova-sestinotonova-vize-spravedlive-spolecnosti.html
Světová premiéra Hábovy opery má zatím krátký život, světovou premiéru vystřídala první repríza a zároveň také derniéra. Naštěstí toto po všech stránkách mimořádné dílo natáčel po oba večery Český rozhlas a snímek v říjnu k 100. výročí vzniku Československé republiky nabídne k poslechu Český rozhlas Vltava v Operním večeru Borise Klepala.
V úterý (26. 6.) očekávejte v Divadle Antonína Dvořáka veskrze moderní divadlo prostřednictvím varšavské inscenace opery Salvatora Sciarrina Luci mie traditrici/Oči mé zrádné. Ve středu se festival stěhuje do prostor Starých koupelen Dolu Hlubina, kde budeme svědky světové premiéry díla hongkongského skladatele Daniela Lo Žena jako já a na začátku 70. let 20. století velmi experimentální skladby Julia Eastmana Macle.
Festival NODO se uzavře ve čtvrtek 28. 6. v Divadle Antonína Dvořáka svěžím dadaistickým dílem Němý kanár, premiérou v Kanadě žijícího Rudolfa Komorouse a poté svobodnou kompozicí plnou náhodných akcí Song Books Johna Cage.
Více v Reflexích Opera Borise Klepala ZDE a v přiložené TZ.